گروه بین‌الملل- تلاش وال‌استریت برای بهبود یافتن از بدترین سال خود از دهه ۱۹۳۰ تاکنون، در هفته جاری با اولین موج اخبار بد شرکت‌ها و موانع احتمالی بر سر راه برنامه محرک اقتصادی باراک اوباما، سنجیده خواهد شد. در هفته پیش‌رو سرمایه‌گذاران همچنین با موجی از اخبار اقتصادی که پیش‌بینی می‌شود ناخوشایند باشند، از جمله ارقام مربوط به بیکاری دست‌وپنجه نرم خواهند کرد.

اما تحلیل‌گران خوش‌بین بودند که شاخص‌ها به امید اینکه بسته محرک اقتصادی به سرعت در کنگره تصویب شود، به روند افزایش سه روزه خود ادامه دهند.

تحلیل‌گران می‌گویند پایان بازپرداخت وام صندوق‌های بزرگ مالی و فشار فروش مربوط به مالیات بر شاخص‌ها به وال‌استریت کمک می‌کند. مایکل جیمز مدیر بانک سرمایه‌گذاری ودبوش مورگان در لس‌آنجلس می‌گوید: «تغییر در رهبری دولت با آغاز به کار اوباما به معنی تغییر در همه مسائل از جمله اقتصاد است.» اما او هشدار داد که «پس‌زمینه اقتصاد هنوز بسیار منفی است». هفته گذشته یکسال طاقت‌فرسا برای وال‌استریت به پایان رسید. سال ۲۰۰۸ دلیل مصیبت‌های مالی و از بین‌رفتن بیش از ۵تریلیون دلار از ارزش شاخص استاندارد اندپورز ۵۰۰، بسیار ناخوشایند بود.

در هفته پیش‌رو چشم‌انداز شرکت‌ها از جمله شرکت شورون احتمالا قبل از گزارش‌های درآمدی برخی از بزرگترین شرکت‌های جهان، مشکلاتی را برای شاخص‌ها به وجود خواهد آورد. سرمایه‌گذاران همچنین به برنامه محرک اقتصادی پیشنهادی اوباما چشم دوخته‌اند. اوباما امیدوار است این برنامه ۳میلیون شغل را حفظ یا ایجاد کند.

در هفته پیش‌رو، پس از انتشار گزارش بازار کار در روزهای چهارشنبه، پنج‌شنبه و جمعه، سرمایه‌گذاران تصویر روشنی از میزان شغلی که آمریکا به آن نیازمند است به دست خواهند آورد. از دیگر آمار کلیدی، گزارش مربوط به کلی فروشی خودرو و فروش بخشی خرده فروشی در ماه دسامبر است.

براساس پیش‌بینی رویترز فروش خودرو به ده‌میلیون دستگاه خودرو سقوط کرده است، این رقم کمتر از ۳/۱۰میلیون دستگاه خودرو در ماه نوامبر است. طی هفته گذشته شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۰۲۹/ ۶درصد افزایش یافت و روز جمعه به رقم ۶۹/ ۹۰۳۴واحد رسید. این بیشترین میزان این شاخص از ۵ نوامبر تاکنون بود. طی هفته گذشته شاخص نسدک کامپوزیت ۶۶/‌۶درصد افزایش یافت و به ۲۱/۱۶۳۲ واحد رسید و شاخص استاندارد اندپورز ۵۰۰ با ۷۵/۶درصد افزایش به ۸۰/۹۳۱

واحد رسید.