فارس- نخست‌وزیران روسیه و اوکراین بالاخره در خصوص قیمت گاز و ترانزیت آن در سال ۲۰۰۹ به توافق رسیدند و با امضای سند مربوطه امروز دوشنبه، ترانزیت گاز روسیه به اروپا بلافاصله از سر گرفته خواهد شد. روسیه تخفیف ۲۰ درصدی نسبت به قیمت اروپایی گاز برای اوکراین قائل می‌شود، به این شرط که اوکراین نیز نرخ دارای امتیاز سال ۲۰۰۸ را برای ترانزیت گاز روسیه حفظ کند. این مطلبی است که ولادیمیر پوتین، نخست‌وزیر روسیه شب یکشنبه در پایان ملاقات خود با یولیا تیموشنکو، نخست‌وزیر اوکراین در مسکو اعلام کرد.

نخست‌وزیر روسیه در گفت‌وگو با خبرنگاران خاطر نشان کرد: «طرفین به توافق رسیدند که در سال ۲۰۰۹ طرف اوکراینی در خرید گاز روسیه از تخفیف ۲۰‌درصدی استفاده کند، به این شرط که قیمت ترجیحی سال ۲۰۰۸ برای ترانزیت گاز روسیه از خاک اوکراین نیز همچنان حفظ شود.»

علاوه بر این پوتین اعلام کرد که از اول ژانویه سال ۲۰۱۰ قیمت گاز صادراتی روسیه به اوکراین و نیز قیمت ترانزیت گاز به اروپا از طریق خاک این کشور، بر اساس قیمت بازار اروپا محاسبه خواهد شد. یولیا تیموشنکو نیز به نوبه خویش اظهار کرد که نخست‌وزیران دو کشور به روسای شرکت «گازپروم» روسیه و شرکت «نفت و گاز اوکراین» دستور دادند تا سند مربوط به توافقات حاصله در نشست مسکو را تهیه کنند. به گفته وی، ارسال گاز روسیه به اروپا بلافاصله بعد از امضای این سند که احتمالا روز دوشنبه خواهد بود، از سر گرفته خواهد شد. نخست‌وزیران روسیه و اوکراین روز گذشته راس ساعت ۱۶ به وقت مسکو مذاکرات دوجانبه خود را آغاز کردند. ولی گفت‌وگوها به خاطر شرکت پوتین و تیموشنکو در نشست سران بین‌المللی که در کاخ کرملین ترتیب داده شده بود، موقتا ناتمام ماند. نخست‌وزیران دو کشور بعد از پایان نشست فوق مجددا مذاکرات خود را از سر گرفتند و این بار در این گفت‌وگوها آلکسی میلر و اولگ دوبین، روسای شرکت‌های شرکت «گازپروم» و شرکت «نفت و گاز اوکراین» نیز حضور داشتند.