اردوغان در داووس به اسرائیل تاخت

گروه بین‌الملل- در جلسه روز پنجشنبه اجلاس جهانی اقتصاد که جمع کثیری از مقامات و شخصیت‌های کشورهای مختلف از جمله بان‌کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل و والری جارت مشاور ارشد رییس جمهوری آمریکا حضور داشتند، رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه عملیات نظامی سه هفته‌ای اسرائیل در غزه و موضع شیمون پرز در دفاع از این عملیات را به باد انتقاد گرفت. اردوغان در سخنان شجاعانه خود از پرز این پرسش را مطرح ساخت که آیا غزه مانند اسرائیل سلا‌ح‌های کشتار جمعی داشت؟ او گفت: من نخست وزیر کشوری هستم که در روند صلح خاورمیانه نقشی فعال داشته‌ است. من نخست وزیری هستم که علیه جنایت علیه بشریت می‌ایستم و امروز هم همین کار را می‌کنم. من دولت اسرائیل را به خاطر آنچه در غزه انجام داده‌اند، سرزنش می‌کنم. من فقدان واکنش از سوی جامعه جهانی را در مورد غزه محکوم می‌کنم. همه کشورها در جنگ گرجستان عملکردی فوری از خود نشان دادند اما در مورد غزه مداخله‌ای نکردند و در عوض حدود سه هفته دست روی دست گذاشتند. او افزود: در شرایطی که اسرائیل بر سر غزه بمب می‌ریخت، بشریت سکوت اختیار کرده بود. من از همه شما حضار می‌پرسم آیا غزه سلاح‌های کشتار جمعی اسرائیل را در اختیار داشت؟ آیا فلسطینی‌ها به اندازه اسرائیلی‌ها سلاح در اختیار دارند؟ وضعیت غزه با میلیاردها دلار جبران نخواهد شد. غزه بر سر مردمش که ابزاری برای توسعه اقتصادی در اختیار ندارند فرو ریخته است.

حتی ساختمان‌های سازمان ملل نیز مورد اصابت قرار گرفته است. کمک‌‌هایی که از سوی ترکیه برای غزه فرستاده شده، در مرزها به مدت ۱۵ روز متوقف شده است.اردوغان افزود: اسرائیل نوار غزه را در محاصره گرفته و این منطقه را منزوی ساخته و آنرا به «یک زندان فضای باز» تبدیل کرده است. اردوغان، که دولتش دارای روابطی نزدیک با اسرائیل بوده و نقش واسطه را در مذاکرات غیرمستقیم بین سوریه و اسرائیل برعهده داشته است، گفت که در جریان بحران غزه، کوشید دولت اسرائیل را به توقف حملات و حل و فصل مسالمت‌آمیز این بحران تشویق کند.

اردوغان خطاب به رییس جمهوری رژیم صهیونیستی گفت: شما ادعاهای دروغ می‌کنید. شما از کودک کشی و آدم کشی لذت می‌برید. او به پرز که وانمود می‌کرد صدای وی را نمی‌شنود گفت: خوب می‌شنوید آقا خودتان را به آن راه نزنید. در جلسه بعدازظهر پنج‌شنبه در داووس، که به بحران خاورمیانه اختصاص داشت، شمار دیگری از سخنرانان نیز عملیات اسرائیل در غزه را مورد انتقاد قرار دادند. بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، از اسرائیل خواست تا موانع موجود در راه ارسال کمک‌های بشردوستانه برای مردم غزه را برطرف سازد و عمرو موسی، دبیرکل اتحادیه عرب نیز حملات اسرائیل را مورد انتقاد شدید قرار داد.

در این اجلاس در حالی‌که به پرز ۲۵ دقیقه وقت داده شد، دبیر اجلاس در ۱۰ دقیقه اول سخنان اردوغان را قطع کرد. اردوغان خطاب به رییس‌جمهور اسرائیل گفت: «شما از من مسن‌تر هستید و صدایی رسا هم دارید» و افزود: احساساتی که در سخنرانی آقای پرز وجود دارد، نشانه «ناراحتی وجدان» است.نخست‌وزیر ترکیه گفت که دفاعیات شیمون پرز با شواهد تاریخی همخوانی ندارد و افزود که شخصا کشته شدن کودکان فلسطینی و خرسندی دو نخست‌وزیر سابق اسرائیل را که سوار بر تانک، وارد سرزمین‌های فلسطینی می‌شدند به خاطر می‌آورد.در حالی که حملات لفظی آقای اردوغان علیه اسرائیل ادامه داشت، رییس جلسه با یادآوری اینکه زمان صرف شام فرا رسیده است، از وی خواست تا سخنان خود را خاتمه دهد و این درخواست واکنش تند نخست‌وزیر ترکیه را در پی آورد.رجب طیب اردوغان گفت که زمانی که برای سخنرانی شیمون پرز در نظر گرفته شده بود، دو برابر زمان اختصاص داده به خود او بود و در حالی که جلسه را ترک می‌کرد، افزود که دیگر در اجلاس داووس شرکت نخواهد کرد.آقای اردوغان پس از بازگشت به ترکیه، در سخنانی در فرودگاه استانبول گفت: «وظیفه من حفاظت از شرف ملت ترکیه است» و افزود که قبل از ترک داووس، شیمون پرز در تماس تلفنی با وی، از ماجرای روز پنج‌شنبه ابراز تاسف کرد و از او عذرخواهی نمود.روز جمعه نیز پرز در واکنش نسبت به گزارش درگیری لفظی روز پنجشنبه،‌ ابراز امیدواری کرد که این واقعه بر روابط دوستانه با ترکیه تاثیری نگذارد. به گفته ناظران، برخورد تند لفظی اردوغان به پرز در تاریخ اجلاس داووس، که معمولا جلسات آن با شرکت مقامات ارشد و شخصیت‌های شناخته شده بین‌المللی در آرامش برگزار می‌شود، کم‌سابقه بوده است.

حمایت مردمی از موضع ضداسرائیلی اردوغان

دیروز، جمعه چندین هزار نفر از طرفداران سخنان ضد اسرائیلی اردوغان در برابر فرودگاه استانبول گرد هم آمدند و از رجب طیب‌اردوغان که پس از حمایت از غزه در برابر اسرائیل در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد از سوئیس به ترکیه بازمی‌گشت، استقبال به عمل آوردند. تظاهرکنندگان پرچم‌های ترکیه و فلسطین به دست داشتند و در حمایت از اردوغان و مردم غزه علیه حملات اسرائیلی‌ها به سرزمین‌های فلسطینی شعار می‌دادند.آنها در شعارهای خود اردوغان را «قهرمان ملی» خود می‌نامیدند. عبدالله گل، رییس جمهوری ترکیه نیز طی سخنانی اقدام شجاعانه اردوغان را مورد ستایش قرار داد و از آن حمایت کرد. تظاهرکنندگان در فرودگاه استانبول پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: «به خانه خوش آمدی فاتح داووس» و «جهان به نخست وزیر ما نگریست».