اصلاح نظام بانکی، کلید اصلاح اقتصاد جهان است

مونا مشهدی رجبی

رییس صندوق بین‌المللی پول تاکید کرد، اقتصاد جهانی از شش ماه نخست سال آینده با روند رشد و رونق روبرو خواهد شد. دومینیک استراوس کان رییس صندوف بین‌المللی پول گفت: برای کاهش ریسک‌های سیستمیک در بازار مالی و اقتصادی دنیا باید جامعه جهانی همکاری گسترده‌ای برای نظارت دقیق بر عملکرد نظام مالی دنیا داشته باشد. ضعف نظارتی هر بخش یا کشور خاص سبب می‌شود تا یکی از بخش‌های اقتصادی ضعیف عمل کند و بذر بحران در اقتصاد جهان ایجاد شود.

وی در سخنرانی خود در وین پیش بینی کرد روند اصلاح اقتصاد دنیا از سال ۲۰۱۰ میلادی آغاز می‌شود. نقطه عطف این تحول مثبت در اقتصاد دنیا ماههای اکتبر تا دسامبر سال جاری است.کان ادامه داد:« کشورهای دنیا در جریان بحران اقتصادی نشان دادند که می‌توانند در بخش سیاست‌های مالی و پولی با یکدیگر هماهنگی بیشتری داشته باشند و اگر این هماهنگی در سالهای بعد نیز ادامه داشته باشد زمینه برای اصلاح اقتصادی دنیا فراهم می‌شود.»

رییس صندوق بین‌المللی پول با اشاره به این مطلب که هنوز خطرات بزرگی در اقتصاد دنیا وجود دارد که بی‌توجهی به آنها می‌تواند روند اصلاح اقتصادی را تضعیف کند گفت:«بحران اقتصادی دنیا در اثر اشتباه نظام بانکی ایجاد شد بنابراین تا نظام بانکی اصلاح نشود نمی توان انتظار نتیجه بخش بودن سیاست‌های اقتصادی و مالی جهانیان در اصلاح اقتصاد را داشت. نشانه‌های بحران اقتصادی دنیا اواسط سال ۲۰۰۷ میلادی نمایان شد ولی بانک‌ها با بی‌توجهی به این نشانه‌ها عکس العمل مناسبی نشان ندادند و زمینه برای تشدید بحران اقتصادی و گسترش آن به بخش‌های مختلف فراهم شد.»

اما بعد از اینکه جهان بحران اقتصادی را تجربه کرد بانک‌های مرکزی کشورهای مختلف همچون دیگر بخش‌های اقتصادی و سیاسی آنها دریافتند که بدون همکاری با یکدیگر نمی توانند بر این مشکل فایق آیند. بنابراین‌میلیاردها دلار به اقتصاد تزریق کردند و سیاست‌هایی هماهنگ را تدوین و اجرا نمودند. در سال گذشته کارشناسان اقتصادی صندوق از کشورهای جهان خواستند تا برای مبارزه با رکود اقتصادی معادل ۲‌درصد تولید ناخالص داخلی جهان به اقتصاد تزریق کنند. به موجب این طرح ایالات متحده آمریکا بیشتر از ۷/۱هزار‌میلیارد دلار به اقتصاد تزریق کردند و کشورهای دیگر نیز همین کار را انجام دادند. تاثیر این بحرانها دیرتر از زمانی که انتظار می‌رفت در اقتصاد نمایان شد ولی کشورهای در حال توسعه‌ای همچون چین که زود این طرح را اجرا کردند نتیجه مثبت آن را دیدند.

دومینیک استراوس کان رییس صندوق بین‌المللی پول با اشاره به این مطلب که هنوز بحران به پایان نرسیده است افزود: ریسک‌های زیادی هنوز در برابر اقتصاد بین‌المللی وجود دارد و هر گونه عملکرد اقتصاد جهانی طی ماه‌های آینده به اصلاحات بخش بانکی و مالی بستگی خواهد داشت. آنچه که مسلم است این است که اقتصاد جهانی تا زمانی که بخش بانکداری و مالی اصلاح نشود، با رشد و رونق پایدار روبه‌رو نخواهد شد.

مشاور ارشد رییس صندوق بین‌المللی پول تاکید کرد بحران اقتصادی و مالی اخیر نشان داد، نظام مالی و بانکی جهان نیازمند تجدیدنظر اساسی و نظم نوین است. ستین کلاسنس تصریح کرد: بحران اقتصادی و مالی جهان ضعفهای نظام مالی و بانکی را به خوبی نمایان ساخته است. نظام مالی و بانکی جهان باید با عبرت گرفتن از بحران اقتصادی و مالی اخیر، مکانیسم خود را ارتقا دهد و موسسات مالی بزرگ جهان باید سیستم نظارت بر عملکرد پولی و اعتباری خود را تقویت کنند. بسیاری از کشورهای جهان از بحران اقتصادی و مالی اخیر زیان دیدند.

وی افزود : البته نظم نوین مالی و بانکی جهان هنوز در حد حرف و ایده روی کاغذ باقی مانده است و تا عملی شدن آن فاصله زیادی است. در صورت اجرایی شدن نظم نوین بانکی و مالی جهان، میزان هماهنگی و همکاری بین سیستم‌های مالی و بانکی بین‌المللی افزایش خواهد یافت. به نظر من کشورهای مختلف جهان باید در تشکیل نظم نوین پولی و مالی مشارکت داشته باشند و یک شرکت بزرگ بین‌المللی بیمه تشکیل شود تا کلیه پس‌اندازها و وجوهات بانکی را بیمه نماید. وی افزود، کشورهای مختلف باید با اتخاذ سیاست‌های اقتصادی و مالی مناسب با سیاست‌های بین‌المللی و جهانی، با بحران مالی جهانی مقابله کنند.