مذاکرات روسیه و آمریکا بر سر معاهده تسلیحات هسته‌ای

گروه بین‌الملل- روز دوشنبه مذاکرات بین آمریکا و روسیه در خصوص جایگزینی معاهده محدودیت تسلیحات هسته‌ای آغاز شد. مهلت معاهده موجود در ماه دسامبر امسال به پایان می‌رسد. روسیه مایل است تعداد مشخصی از کلاهک‌های هسته‌ای را کاهش دهد زیرا این کلاهک‌ها در شرایط خوبی قرار ندارند و به‌ هر حال غیر قابل استفاده خواهند شد. باراک اوباما بر خلاف همتای پیشین خود جورج بوش، مایل است تعداد کلاهک‌های آمریکا را کاهش دهد. معاهده جدید یک رژیم کنترلی شدید را ایجاد خواهد کرد و مساله کاهش تعداد کلاهک‌های استقرار یافته و کلاهک‌های موجود در انبار‌ها را حل خواهد کرد.

دیدار اوباما و نتانیاهو

روز دوشنبه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بنیامین نتانیاهو و باراک اوباما در واشنگتن دیدار و درباره مسائل مختلف خاورمیانه گفت‌وگو کردند. هر دو طرف پیش از این دیدار اظهاراتی که از اختلاف نظر حاکی بود رد و بدل کرده‌اند. اوباما حمایت آمریکا از طرح «دو کشور» برای حل مناقشات بین رژیم صهیونیستی و فلسطینیان را تکرار کرد.

انتشار ارقام تولید ناخالص داخلی ژاپن

وضعیت بد اقتصادی ژاپن با انتشار ارقام تولید ناخالص داخلی برای فصل نخست در روز چهارشنبه ۲۰ مه آشکارتر خواهد شد. انتظار می‌رود اقتصاد این کشور در سه ماه منتهی به ماه مارس با رکورد نرخ ۱۶درصد منقبض شده باشد. علت این انقباض سقوط اسفبار صادرات و کاهش هزینه مصرف‌کننده است. اما همچنان که بسته محرک اقتصادی تاثیر خود را می‌گذارد موجودی اندک و نشانه بازگشت اطمینان بدین معنی خواهد بود که در فصل کنونی رشد اقتصادی آغاز می‌شود.

نشست اتحادیه اروپا-چین و اتحادیه اروپا- روسیه

سران اتحادیه اروپا هفته پرکاری را در پیش دارند. روز چهارشنبه ۲۰ مه هیاتی چینی که در راس آن نخست‌وزیر این کشور ون جیابائو قرار دارد وارد پراگ خواهد شد. جمهوری چک ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد. نشست سران اتحادیه اروپا و چین که قرار بود در ماه دسامبر برگزار شود به دلیل خشم چین از ملاقات سارکوزی با دالایی‌لاما به تعویق افتاد. روز پنجشنبه نشست دو روزه اتحادیه اروپا روسیه در شهر دورافتاده خاباروفسک نزدیک مرز چین آغاز خواهد شد. انرژی و مسائل امنیتی در راس دستور جلسه این نشست قرار دارد.

منبع: اکونومیست