گروه بین‌الملل- روز چهارشنبه قیمت نفت به بیش از ۷۱ دلار در هر بشکه و بالاترین میزان خود در سال ۲۰۰۹ رسید. زیرا سرمایه‌گذاران به عنوان وسیله دفاعی در برابر کاهش ارزش دلار و تورم، پول خود را روی کالا سرمایه‌گذاری کردند. در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک بهای نفت خام برای تحویل در ماه جولای به ۴۲/۷۱ دلار در هر بشکه رسید. در پایان روز معاملاتی سه‌شنبه قیمت نفت با ۹۲/۱ دلار افزایش در رقم ۰۱/۷۰ دلار ثابت شد.

در سه ماه گذشته قیمت نفت بیش از ۱۰۰‌درصد افزایش یافته است. زیرا سرمایه‌گذاران از اخباری که نشان داد شدت رکود اقتصادی آمریکا پایان یافته است، خرسند شدند و به برخی آمار مثل نرخ بیکاری ۴/۹‌درصدی که نشان می‌دهد تقاضا برای نفت ضعیف خواهد ماند، اهمیت ندادند.

روز سه‌شنبه اداره اطلاعات انرژی وزارت انرژی آمریکا اعلام کرد احتمالا قیمت نفت در نیمه دوم سال ۲۰۰۹ به طور متوسط بشکه‌ای ۶۷ دلار یعنی حدود ۱۶ دلار بیشتر از شش ماهه نخست سال خواهد بود. پیش‌بینی ماه گذشته اداره اطلاعات انرژی آمریکا درباره قیمت نفت برای نیمه دوم سال ۲۰۰۹ بشکه‌ای ۵۵ دلار بود.

وزارت انرژی آمریکا همچنین اعلام کرد مصرف جهانی نفت که امسال در حدود ۲میلیون بشکه در روز کاهش یافته است، با بهبود اقتصادی در سال ۲۰۱۰ افزایش خواهد یافت.

در دیگر معاملات بورس نیویورک قیمت بنزین برای تحویل در ماه جولای به ۹۹/۱ دلار در هر گالن رسید. نفت کوره ۸۳/۱ دلار در هر گالن معامله شد و قیمت گاز طبیعی برای تحویل در ماه جولای به ۸۰/۳ دلار در هر ۱۰۰۰ پای مکعب رسید.

در لندن نفت خام برنت ۸۷/۷۰ دلار در هر بشکه معامله شد.