تشکیل کابینه وحدت ملی در رژیم صهیونیستی

لیونی(راست) و نتانیاهو/ عکس: ایسنا/الجزیره

وظیفه مذاکره با فلسطینی‌ها بر عهده لیونی گذاشته شده‌ و تشکیلات خودگردان از این موضوع استقبال کرده است

گروه بین‌الملل- بنیامین نتانیاهو در نخستین گام برای تشکیل دولت جدید، با تزیپی لیونی به عنوان یک فرد میانه‌رو به توافق رسید و بعد از اعلام توافق با لیونی و انتخاب او به عنوان وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی، تاکید کرد که درصدد تشکیل یک دولت وحدت ملی گسترده است. به گزارش ایسنا به نقل از رادیو «صدای اسرائیل» بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، بعد از امضای توافقنامه ائتلاف میان فهرست «لیکود - بیت نو» و حزب «جنبش» در نشستی مطبوعاتی با تزیپی لیونی، وزیر امور خارجه سابق رژیم صهیونیستی و رییس حزب جنبش مدعی شد: «همچنان تهدیدهایی از سوی سوریه، حزب‌الله لبنان و ایران علیه اسرائیل وجود دارد که باید به این تهدیدات پاسخی داده شود.»

نتانیاهو اضافه کرد: «اسرائیل همه تلاش خود را برای تقویت روند صلح با فلسطینی‌ها انجام می‌دهد.»

او همچنین ابراز امیدواری کرد که مذاکرات صلح با فلسطینی‌ها که به دلیل گسترش شهرک‌سازی‌ها متوقف شده است، از سر گرفته شود.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در این‌باره گفت: «تزیپی لیونی، به عنوان وزیر دادگستری در دولت جدید اسرائیل تعیین خواهد شد و او شریک مهمی برای اجرای مذاکرات صلح با فلسطینی‌ها خواهد بود.»

او ادامه داد: «هدف از اتحاد با لیونی این است که دولت آینده «دولت وحدت ملی» با ثباتی باشد که مردم را متحد سازد.»

از سوی دیگر تزیپی لیونی هم با تاکید بر پایبندی خود به روند سیاسی تاکید کرد: «بعد از اینکه اجرای مذاکرات با فلسطینی‌ها با هدف پایان درگیری‌ها میان دو طرف بر عهده من گذاشته‌شد، من تصمیم گرفتم تا به دولت بپیوندم.»

بر اساس توافق میان احزاب لیکود - بیت نو و حزب جنبش، پست‌های وزارتی دیگری همچون وزارت حمایت از محیط زیست و ریاست یکی از کمیته‌های مهم در پارلمان در اختیار حزب «جنبش» گذاشته می‌شود. فهرست لیکود - بیت‌نو هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که لیونی وزیر دادگستری و در راس هیات مذاکره‌کننده با فلسطینی‌ها خواهد بود.

لیونی در دولت‌های پیشین رژیم صهیونیستی سمت وزیر دادگستری و وزیر امور خارجه را در اختیار داشته است. حزب کوچک و میانه‌رو او در انتخابات اخیر موفق شد شش کرسی کنست -پارلمان رژیم صهیونیستی- را به دست آورد.

نتانیاهو بعد از چند هفته مذاکره با رهبران احزاب مختلف برای تشکیل دولت ائتلافی جدید، به عنوان اولین شخص با لیونی به توافق دست یافت.

از سوی دیگر، نمر حماد، مشاور سیاسی محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد: «اگر اداره پرونده مذاکرات با طرف فلسطینی در اختیار تزیپی لیونی گذاشته شود، این امکان وجود دارد که تعیین او به این سمت شاخصه مثبتی تلقی شود.»

حماد اضافه کرد: «مواضع لیونی مثبت بوده است و او شهرک‌سازی‌ها را مانع مذاکرات می‌داند. به همین دلیل ما مواضع او را شفاف می‌دانیم. لیونی تجربه و آگاهی کافی برای اقدامات لازم جهت دستیابی به روند صلح را در اختیار دارد.» منابع آگاه همچنین اعلام کردند که شائول موفاز، رییس حزب کادیما و وزیر دفاع سابق رژیم صهیونیستی سمت امور استراتژیک را برعهده خواهد گرفت.

همزمان منابع آگاه اعلام کردند که لیونی و موفاز اداره مذاکرات با فلسطینی‌ها را برعهده خواهند داشت و نتانیاهو نیز بر این روند نظارت می‌کند.

این اقدامات باعث هراس دو حزب «یش آتید» به رهبری یائیر لاپید و «خانه یهودی» به رهبری «نفتالی بنت» شده است اما پیوستن این دو حزب به یکدیگر برای تشکیل ائتلاف دولتی کافی نیست، چرا که مجموع کرسی‌های این احزاب از ۵۷ کرسی در میان ۱۲۰ کرسی پا فراتر نمی‌گذارد. این در شرایطی است که برای تشکیل کابینه حداقل به ۶۱ کرسی نیاز است.

نتانیاهو دست کم به یک حزب دیگر برای دستیابی به اکثریت کرسی‌های پارلمان نیاز دارد اما «یائیر لاپید» و «نفتالی بنت» در مقابله با رویارویی با نتانیاهو کمر بسته و نمی‌خواهند که موضع خود را در خصوص پیوستن به جوانان افراطی به ارتش تغییر دهند و این همان مساله‌ای است که دو حزب «شاس» و «یهدوت هتوراه» با آن مخالف هستند. در مقابل، نتانیاهو دو حزب «لاپید» و «بنت» را تهدید و اعلام کرد که اگر این دو در راستای تشکیل دولت همکاری نکنند، او از مردم می‌خواهد که انتخابات جدیدی برگزار کنند.

همچنین منابع آگاه در حزب لیکود اعلام کردند که نتانیاهو این تهدیدات را به صورت جدی مطرح کرده است و ترجیح می‌دهد که انتخابات جدید برگزار شود، اما تسلیم ائتلاف با دو حزبی نشود که می‌خواهند او را وادار به صرف نظر از احزاب دینی کنند.

از سوی دیگر حزب «خانه یهودی» با تهدیدهای نتانیاهو مخالفت کرد و سخنگوی این حزب در همین‌باره گفت: «تهدیدهای نتانیاهو خنده‌دار است، او همچون کسی است که با هفت تیر خالی تهدید می‌کند. نتانیاهو می‌داند که اگر انتخابات مجدد برگزار شود، بیشتر از ۱۲ کرسی به دست نمی‌آورد.»

سخنگوی حزب لاپید هم گفت که انتشار اخباری مبنی بر ائتلاف نتانیاهو با لیونی و موفاز تنها برای اعمال فشار بر حزب او است.