گروه بین‌الملل- ژنرال جان آلن، فرمانده سابق سازمان پیمان آتلانتیک شمالی -ناتو- در افغانستان که قرار بود فرماندهی عالی نیروهای نظامی این سازمان را در اروپا بر عهده بگیرد، تصمیم به بازنشستگی گرفته است.

به گزارش بی.‌بی.‌سی، باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ژنرال آلن برای رسیدگی به مشکلات پزشکی اعضای خانواده‌اش درخواست بازنشستگی داده است. این در شرایطی است که به تازگی از ژنرال آلن، به دلیل سوءرفتار در برقراری ارتباط با یک زن ساکن فلوریدا رفع اتهام شده ‌‌بود.

به گفته اوباما، ژنرال آلن در دیدار روز سه‌‌شنبه با رییس‌جمهوری آمریکا از پذیرش درخواست استعفایش مطلع شده است. در بیانیه رییس‌جمهوری آمریکا همچنین آمده است که اوباما، در این دیدار از ماموریت ۱۹ ماهه ژنرال آلن در افغانستان و چند دهه خدمت او در تفنگداران دریایی آمریکا تقدیر کرده است. اوباما در بیانیه‌اش از ژنرال آلن که ۵۹ سال سن دارد، به عنوان یکی از بهترین رهبران نظامی و یک میهن‌پرست واقعی نام برده است.

در پی متهم شدن جان آلن به سوءرفتار در جنجالی که به استعفای ژنرال دیوید پترائوس از ریاست سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، منجر شد، نامزدی این ژنرال چهار ستاره برای فرماندهی عالی پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، در اروپا به حالت تعلیق در آمده بود. ماموریت ۱۹ ماهه ژنرال آلن در افغانستان با انتقال مسوولیت تامین امنیت بخش‌های وسیعی از افغانستان به نظامیان و نیروهای امنیتی این کشور همراه بود.

انتقال کامل مسوولیت تامین امنیت در افغانستان قرار است در دوره ماموریت ژنرال جوزف دانفورد که جانشین ژنرال آلن شده است، انجام شود.