گروه بین‌الملل- به دلیل واردات انرژی و کاهش ارزش ین، کسری تجاری ژاپن افزایش یافت و به رکورد ۶۳/۱ تریلیون ین(۴/۱۷ میلیارد دلار) رسید. این مساله یکی از تبعات سیاست شینزو آبه، نخست‌وزیر این کشور، در پایین آوردن ارزش ین است. به گزارش بلومبرگ، دیروز،چهارشنبه، وزارت دارایی ژاپن اعلام کرد: صادرات در ماه ژانویه نسبت به سال گذشته ۴/۶ درصد افزایش یافته است که اولین رشد ظرف هشت ماه گذشته به شمار می‌رود. واردات نیز با افزایش ۳/۷ درصدی روبه‌رو شده است.

گرچه کاهش ارزش ین به منظور تقویت صادرات انجام شده، اما این مساله موجب شده است ژاپن برای واردات سوخت‌های فسیلی هزینه بیشتری بپردازد. به دلیل تعطیلی نیروگاه‌های اتمی ژاپن، این کشور مجبور شده است واردات سوخت را افزایش دهد. افزایش کسری تجاری احتمالا دولت را وادار خواهد کرد کاهش ارزش ین را محدود کند.

تاکشی مینامی، اقتصاددان ارشد موسسه تحقیقاتی نورینچاکین، دراین باره می‌گوید:«کسری تجاری به این معنی است که نمی‌توان به کاهش ارزش ین ادامه داد. احتمالا آبه پس از برگزاری انتخابات مجلس علیا در ماه ژوییه، نیروگاه‌های اتمی را بازگشایی خواهد کرد، چون بدون این نیروگاه‌ها هزینه سنگینی به اقتصاد تحمیل می‌شود.» براساس گزارش وزارت دارایی ژاپن، در ماه ژانویه صادارات به چین نسبت به سال گذشته ۳ درصد رشد کرده که اولین افزایش از ماه مه تاکنون است. صادرات به آمریکا با افزایش ۹/۱۰ درصدی روبه‌رو شده است. اما صادرات به اتحادیه اروپا ۵/۴ درصد افت کرده است.