گروه بین‌الملل- ۱۵ سناتور جمهوری‌خواه از باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا خواسته‌اند از نامزدی چاک هیگل برای وزارت دفاع انصراف دهد.

به گزارش بی.‌بی.‌سی، این سناتور‌ها پاسخ‌های هیگل به پرسش‌های اعضای کمیته نیروهای مسلح سنا را نگران‌کننده خواندند. آنها در نامه خود به اوباما، با اشاره به سخنان گذشته هیگل درباره نفوذ لابی‌های طرفدار اسرائیل و مخالفت با گسترش بعضی از تحریم‌ها علیه ایران، پاسخ‌های او درباره این کشور را تشویش‌ساز دانستند. نام سناتور جان کورنین، دومین عضو برجسته حزب جمهوری‌خواه در سنا و مارکو روبیو، از چهره‌های شاخص طرفدار جنبش تی پارتی، پای این نامه دیده می‌شود ولی سناتور جان مک‌کین که یکی از منتقدان اصلی نامزدی چاک هیگل برای وزارت دفاع بود، آن را امضا نکرده‌است.

امضا کنندگان نامه همچنین با اشاره به حمایت گسترده نمایندگان دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات از انتصاب لئون پانه‌تا، وزیر دفاع پیشین به این سمت، انتصاب هیگل را به این سمت مهم به دلیل شکاف عمیق میان دو حزب بر سر این موضوع کم سابقه دانستند. کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا نامزدی هیگل را برای تصدی وزارت دفاع تایید کرده است ولی برگزاری جلسه رای اعتماد او به موافقت حداقل ۶۰ نفر از ۱۰۰ نماینده نیاز دارد و به دلیل مخالفت جمهوری‌خواهان به تعویق افتاده است.

دموکرات‌ها ۵۵ کرسی سنا را در اختیار دارند اما برای برگزاری جلسه رای اعتماد به همراهی پنج عضو دیگر این مجلس نیاز دارند.

همزمان، با حمایت یکی از سناتورهای جمهوری‌خواه از چاک هیگل، عملا نامزد باراک اوباما برای وزارت دفاع از آرای لازم برای کسب رای اعتماد از مجلس سنا برخوردار شده است.

سناتور ریچارد شلبی پنج‌شنبه از حمایت خود از هیگل خبر داد. علاوه بر او چهار سناتور جمهوری خواه دیگر نیز از نامزدی هیگل برای تصدی وزارت دفاع اعلام حمایت کرده‌اند که با این حساب دموکرات‌های سنا از اکثریت لازم برای برگزاری جلسه رای اعتماد برخوردار شده‌اند.

جمهوری‌خواهان سنا علاوه بر ابراز نگرانی از سخنان پیشین هیگل درباره ایران و اسرائیل، برگزاری جلسه رای اعتماد او را به دریافت پاسخ پرسش‌های خود از کاخ سفید درباره حمله به کنسول‌گری ایالات متحده در بنغازی لیبی مشروط کرده‌بودند. در پی تعویق برگزاری این جلسه، ابراز امیدواری شده بود که این جلسه در ۲۶ فوریه برگزار شود. چاک هیگل که جمهوری‌خواه است، ۶۶ سال سن دارد و از ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۹ نمایندگی ایالت نبراسکا را در مجلس سنا بر عهده داشته است.