دنیای اقتصاد- امروز و فردا سران اوپک، در ریاض پایتخت عربستان سعودی گردهم می‌آیند تا در یکی از حساس‌ترین مقاطع فروش نفت، سومین اجلاس خود را برگزار کنند؛ این اجلاس پیش از این تنها دو مرتبه در طول عمر ۴۷ ساله اوپک تشکیل شده است. سران اوپک در پایتخت نفت

اجلاس تاریخی سران اوپک امروز در عربستان آغاز به کار می‌کند

گروه بین‌الملل- امروز و فردا برابر با ۱۷ و ۱۸ نوامبر سران سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، در ریاض پایتخت عربستان سعودی گردهم می‌آیند تا در یکی از حساس‌ترین مقاطع فروش نفت سومین اجلاس خود را برگزار کنند. این اجلاس که می‌توان از آن با عنوان یک اجلاس تاریخی یاد کرد، پیش از این تنها دو مرتبه در طول عمر ۴۷ ساله اوپک تشکیل شده است. هدف از این اجلاس، همواره رایزنی‌ها در مورد مسائل کلان سیاسی و بازار نفت و همچنین نقش اوپک در معادلات جهانی است.

به اعتقاد کارشناسان، اجلاس سوم سران اوپک از آن رو اهمیتی دوچندان پیدا کرده است که از یکسو نفت در قله‌های بی‌سابقه قیمت به سر می‌برد و همه نگاه‌ها به سوی اوپک است تا به عنوان بزرگ‌ترین کارتل عرضه‌کننده نفت‌خام بتواند با افزایش تولید نقشی در کاهش قیمت‌ها ایفا کند و از سوی دیگر، به اعتقاد برخی کارشناسان، اوپک، اکنون قدرت سابق خود را در تعیین معادلات جهانی از دست داده است. نقش اوپک در معادلات جهانی پس از آن کم‌رنگ شد که اوپک از اواخر دهه ۹۰ میلادی کم‌کم از زیر بار شوک‌های بازار نفت شانه خالی کرد. سران اوپک به طور پیوسته اعلام کردند که اوپک نقشی در افزایش قیمت نفت ندارد. اعضای اوپک که فروش نفت گران برایشان درآمد و رشد اقتصادی بیشتری را به ارمغان آورده بود، ترجیح دادند که نسبت به افزایش قیمت‌ها با تاکید بر اینکه افزایش قیمت نفت خارج از کنترل عوامل درونی بازار و ناشی از عوامل خارجی است، بی‌تفاوت باشند و در مقابل نفت را گران صادر کنند. نتیجه آن شد که اکنون صاحبنظران آن نقش پررنگ سابق را برای اوپک در بازی‌های جهانی قائل نیستند.

با این حال، رسانه‌های غربی در چند روز اخیر پیوسته اعلام کرده‌اند که اوپک در جریان اجلاس سران مساله افزایش تولید نفت‌خام را بررسی خواهد کرد. این گمانه‌زنی‌ها در حالی مطرح می‌شود که اکثر وزرای نفت عضو اوپک پیش از این اعلام کردند که در این اجلاس تنها درباره مسائل کلان گفت‌وگو می‌شود و بحث بر سر افزایش تولید در دستور کار اجلاس سران نیست، بلکه در اجلاس بعدی وزرای عضو اوپک در ماه دسامبر مطرح خواهد شد.

علی‌النعیمی، وزیر نفت عربستان در اجلاس جنبی وزرای اوپک در حاشیه اجلاس سران گفت: در اجلاس سران اوپک سه مساله تامین نفت کافی، ارتقای سطح رفاه و همچنین محافظت از محیط‌زیست در میادین نفتی مطرح خواهد شد. وزیر نفت عربستان تاکید کرد: گفت‌وگو در مورد تامین نفت کافی الزاما به معنی تصمیم‌گیری برای افزایش عرضه نفت نیست. با این وجود همچنان بازارهای نفت در انتظار تصمیم سران هستند و نفت‌خام تحت‌تاثیر این اجلاس کاهش قیمت پیدا کرد. در آستانه اجلاس سران اوپک بهای نفت ۸۵ سنت دیگر نیز کاهش پیدا کرد و به ۱۰/۹۳دلار در هر بشکه رسید.

بسیاری انتظار دارند در این اجلاس ملک‌عبدا...‌بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی موضوع افزایش تولید را مطرح کند. در این صورت می‌توان مطمئن بود که اوپک در اجلاس وزرای خود در ماه دسامبر بهای نفت‌خام را افزایش می‌دهد. اخبار نشان می‌دهند که ایالات‌متحده در آستانه این اجلاس رایزنی‌هایی را با عربستان انجام داده است. عربستان نزدیک‌ترین دوست ایالات‌متحده در خاورمیانه و دنیای نفت است. از سوی دیگر، گرانی نفت پس از کسری تجاری اکنون اصلی‌ترین مشکل اقتصاد آمریکا است و ایالات‌متحده امید زیادی دارد که عربستان این مشکل را با مجاب کردن اعضا به تولید بیشتر برطرف کند.

ازسوی دیگر، برخی تحلیل‌گران عقیده دارند که اوپک برای بازگشت به جایگاه سابق خود در تحولات سیاسی جهان باید بار دیگر نبض بازار نفت‌خام را در دست بگیرد. هرگاه اوپک نقشی پررنگ در تحولات بازار نفت داشته است، نقشی پررنگ نیز در تحولات سیاسی بازی کرده است.