تلاش آمریکا برای جلوگیری از اتحاد نواز شریف و بی‌نظیر بوتو

گروه بین‌الملل - با سرآمدن عمر پارلمان پاکستان ژنرال پرویز مشرف طی حکمی رسماً پارلمان این کشور را منحل کرد. وی همچنین شوکت عزیز نخست‌وزیر این کشور را نیز از کار برکنار کرد. ژنرال مشرف در حکم دیگری که در شرایط وضعیت اضطراری صادر شد دولت موقت انتقالی را در پاکستان تشکیل داده و محمد میان سومرو را به عنوان نخست‌وزیر دولت موقت پاکستان معرفی کرد. سومرو پیش از این ریاست سنای پاکستان را بر عهده داشت. محمد سومرو از متحدان نزدیک ژنرال مشرف به حساب می‌آید که همواره از او پشتیبانی کرده است. به عقیده کارشناسان ژنرال مشرف او را به این دلیل به عنوان نخست‌وزیر دولت انتقالی برگزیده است که بتواند روی انتخاب پارلمانی ماه ژانویه نظارت کافی داشته باشد. نخست‌وزیر پاکستان دیروز سوگند خورد و کار خود را آغاز کرد. در همین حال پلیس پاکستان اعلام کرد که به حبس خانگی بی‌نظیر بوتو رهبر اپوزیسیون داخل کشور پایان داده است. عباس چیما رییس‌پلیس پاکستان به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: بی‌نظیر بوتو محدودیتی از نظر تردد ندارد و می‌تواند به هر جایی که می‌خواهد برود. پلیس تنها برای ایمنی او در اطراف خانه‌اش در لاهور حضور دارد و محدودیتی برای جابه‌جایی او ایجاد نمی‌کند.

با این وجود دامنه اختلاف بوتو و مشرف همچنان رو به گسترش است. این مساله می‌تواند اندیشه‌های ایالات‌متحده در پاکستان را با چالش مواجه کند. کاخ سفید از ائتلاف بوتو و مشرف به عنوان دو سیاستمدار میانه‌رو حمایت می‌کند تا از این طریق بتواند بر رفتار شبه‌نظامیان و گروه‌های اسلام‌گرای پاکستان کنترل داشته باشد. اما مواضع جدیدی بی‌نظیر بوتو نشان می‌دهد که دو طرف در حال دور شدن از این ائتلاف هستند.

بوتو در اولین موضع‌گیری خود پس از پایان دومین حبس خانگی گفت: از این پس دیگر مذاکره‌ای در میان نخواهد بود و هرگز در یک دولت به همراه پرویز مشرف شرکت نخواهم کرد.

در همین حال ایالات‌متحده برای گسسته نشدن این اتحاد به مشرف فشار آورده است تا هر چه سریع‌تر وضعیت فوق‌العاده را خاتمه داده و انتخابات آزاد را برگزار کند. در این راستا کاخ سفید جان نگرو پونته معاون وزیر خارجه و دیپلمات ارشد خود را روانه اسلام‌آباد کرده است تا از این طریق بتواند از نزدیک با مقامات پاکستان گفت‌و‌گو کرده و بر تحولات این کشور نظارت داشته باشد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ماموریت جان نگرو پونته را ابلاغ نگرانی کاخ سفید از وضعیت کنونی پاکستان و همچنین مجاب کردن ژنرال مشرف برای پایان دادن به وضعیت فوق‌العاده به این کشور سفر کرده است.

رابرت گیتس وزیر دفاع ایالات متحده نیز با انتقاد از تداوم وضعیت فوق‌العاده در پاکستان گفت: ژنرال مشرف نمی‌تواند با شرایط کنونی فردی تاثیرگذار در پاکستان باشد. او برای موفقیت باید وضعیت فوق‌العاده را لغو کرده و از سمت فرماندهی ارتش نیز استعفا کند.

در همین حال خبرگزاری فرانسه از تشکیل ائتلاف جدیدی بین بی‌نظیر بوتو و نواز شریف خبر داده است. به گزارش این خبرگزاری رجا ظفر‌الحق از مقامات حزب مسلم لیگ اعلام کرده است که بوتو و شریف که در گذشته اختلافاتی با یکدیگر داشته‌اند طی تماس تلفنی آمادگی خود را برای کنار گذاشتن اختلاف‌ها و مبارزه مشترک به منظور خلع ژنرال مشرف از قدرت اعلام کرده‌اند. این عضو ارشد حزب مسلم لیگ افزود: بوتو و شریف تاکید کردند که تا خلع کامل مشرف از ریاست‌جمهوری و ریاست‌ ارتش به مبارزه خود ادامه خواهند داد. حضور او در هیچ یک از این دو پست مورد قبول ما نیست. تحلیلگران اعتقاد دارند در صورتی که این اتحاد جامه عمل بپوشد، باتوجه به اینکه بی‌نظیر بوتو در روزهای گذشته تماس‌هایی با دیگر رهبران مخالف دولت داشته است می‌تواند یک جبهه قدرتمند را در برابر دولت و ژنرال مشرف تشکیل دهد.

تحلیلگران عقیده دارند که ماموریت اصلی جان نگرو پونته در اسلام‌آباد برقراری آشتی بین بی‌نظیر بوتو و پرویز مشرف است تا به این وسیله از اتحاد نواز شریف و بوتو جلوگیری کند. ماموریتی که باتوجه به مواضع جدید بوتو و پافشاری ژنرال مشرف بر ادامه شرایط فوق‌العاده در پاکستان ماموریتی دشوار خواهد بود.