گروه بین‌الملل- سرمایه‌گذاران وال‌استریت روز پنج‌شنبه در چنبره اخبار ناخوشایند از اقتصاد گرفتار آمدند و درنتیجه روز را با تنزل در شاخص‌ها سپری کردند.

به گزارش رویتر از نیویورک اداره کار ایالات متحده روز پنج‌شنبه گزارش هزینه مصرف‌کنندگان را منتشر کرد، براساس این گزارش شاخص هزینه مصرف‌کنندگان در ماه اکتبر ۳/۰درصد در اثر افزایش قیمت سوخت و غذا، ترقی کرده است. از طرف دیگر رییس کمپانی فارگو درباره وضعیت بازار مسکن گفت: بخش مسکن در ایالات متحده شدیدترین افول خود را از زمان کسادی بزرگ تاکنون از سر می‌گذراند. زیان فارگو به اندازه ضرر موسسات مریل لینچ و یا سیتی‌گروپ نیست، درنتیجه بانک می‌تواند دوام بیاورد و احتمالا خود را از مهلکه برهاند، فقط اگر شانس بیاورند و اندک تحرکی در بخش مسکن دیده شود. قیمت نفت هم روز پنج‌شنبه کاهش یافت و این برای بازار خبر خوبی به شمار می‌رفت اما این کاهش قیمت باعث تنزل سهام کمپانی در نفت و به طور کلی انرژی شد. یکی از تحلیلگران درباره وضعیت روز پنج‌شنبه بازار می‌گوید، اعداد و ارقام به ما می‌گوید که بانک مرکزی آمریکا به‌رغم اینکه معتقد به کسادی اقتصادی در ایالات متحده است، در ماه‌های آینده از کاهش نرخ بهره خودداری خواهد ورزید، زیرا برای مثال افزایش در شاخص هزینه مصرف‌کنندگان نشان‌دهنده افزایش تورم است و این موضوع مهم و مورد توجه بانک مرکزی است.

گزارش درآمد کمپانی‌های هم در روز پنج‌شنبه ناامیدکننده بود. کمپانی جنرال الکتریک در سه ماهه دوم در اثر عدم بازپرداخت وام‌ها، ضرر داده است. گروه بانکی فارگو هم اعلام کرد آنها حتما در درآمد سه ماه سوم خود ضرر داده‌اند.

به این ترتیب شاخص سهام داوجونز در روز پنج‌شنبه ۱۲۱واحد یا ۹۱/۰درصد از دست داد و به واحد ۱۳۱۱۰ رسید. استاندارد اندپورز ۲۰واحد یا ۳۲/۱درصد ضرر کرد و به واحد ۱۴۵۱ رسید. شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۲۶واحد یا ۹۸/۰درصد از دست داد و به واحد ۷/۲۶ رسید. وال استریت هفته‌ای کاملا پرتنش و نوسان داشت و بیشتر روزهای هفته را با تنزل در شاخص‌ها به پایان برد.

در توکیو، سرمایه‌گذاران علاوه‌بر اینکه بدشانسی‌ها وال‌استریت دامنگیر آنها می‌شود، دلیل و بهانه دیگری هم برای ضرر و تنزل دارند و آن افزایش تدریجی ارزش ین در برابر دلار است که می‌تواند بر درآمد و سود صادرکنندگان ژاپنی تاثیر بگذارد، به همین دلیل در ژاپن روز جمعه سهام کمپانی‌های صادرکننده و نیز موسسات مالی به ویژه وام‌دهندگان بیشتر ضرر را تجربه کرد. شاخص سهام نیکی در آخرین روز هفته ۲۴۶واحد یا ۵۹/۱درصد از دست داد و به واحد ۱۵۱۵۱ رسید. شاخص سهام توپیکس هم ۳۰واحد یا ۹۶/۱درصد ضرر کرد و به واحد ۱۴۶۹ رسید. تویوتا موتور و کانن بزرگ‌ترین بازندگان روز جمعه توکیو بودند.

در بازار معاملات ارزش ارزش دلار در برابر ین باز هم کاهش یافت اما در برابر یورو اندکی احیا شد. روز جمعه در توکیو هر دلار به ازای ۴۳/۱۱۰ین معامله شد که نسبت به روز قبل که هر دلار به ازای ۳۹/۱۱۱ین معامله شده بود، ارزش ین در برابر دلار افزایش نشان می‌داد. نرخ برابری دلار در برابر یورو به ازای هر یورو ۴۶۱۸/۱دلار بود که نسبت به روز قبل که هر یورو به ازای ۴۶۷۸/۱دلار معامله شده بود، ارزش دلار اندکی افزایش نشان می‌داد.

قیمت نفت روز پنج‌شنبه در نیویورک کاهش یافت. هر بشکه نفت یا ۶۶سنت کاهش به ۴۳/۹۳دلار رسید. این در حالی است که قیمت گازوئیل و نفت خام داخلی در ایالات متحده افزایش بی‌سابقه‌ای یافت.