رشد شتابان بازارهای سهام نوظهور

گروه بین‌الملل - در حالی که این روزها بازارهای بزرگ سهام در ایالات متحده، ژاپن و لندن گرفتار بحران هستند و تنزل‌های بی‌سابقه‌ای را هر روز تجربه می‌کنند بازارهای نوظهور روزهای رونق و گشایش خود را آغاز کرده‌اند.

بازارهای برزیل، روسیه، هند و حتی برخی از کشورهای عربی از جمله این بازارهای دارای رونق نوظهور هستند. بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند بر رونق این بازارها به ویژه بازارهای امارات و عربستان از آن جهت که حجم بالایی از پول به بازارها تزریق می‌شود، اعتمادی نیست. در واقع تحلیل‌گران معتقدند در این بازارها جریان واقعی اقتصاد هنوز جریان ندارد و این سرعت شتابنده رشد طبعا به یک تعدیل اساسی خواهد انجامید که قطعا روزهای پی‌در‌پی از تنزل در پی خواهد داشت.

اما بازارهای نوظهور صرفا منحصر به بازارهای عربی نمی‌شود. اقتصادهای قدرتمند چین، برزیل، هند و روسیه، لهستان و ترکیه با اتکا به رشد پیوسته اقتصادی بازارهای قدرتمند و پررونقی دارند.

در چین تمایل مردم به سرمایه‌گذاری و سود سریع سهام یکی از دلایل رشد بازار آن است استقبال مردم چین از بازار سهام به حدی بود که مقامات دولت چین ناگزیر از افزایش مبادلات بر خرید و فروش سهام شدند.

برای مردمی که در‌حال‌حاضر با افزایش درآمد مواجه هستند و از طرفی هنوز عادت به فرهنگ مصرف ندارند، سرمایه‌گذاری در بازار سهام بهترین و ایده‌آل‌ترین سرمایه‌گذاری برای دوران بازنشستگی است.

به هر حال با توجه به آمار و ارقام انتظار می‌رود در سال ۲۰۰۷ بازارهای سهام اقتصادی نوظهور چهار برابر سریع‌تر رشد یابند.از سال ۲۰۰۳ تاکنون بازارهای سهام نوظهور به راحتی وال‌استریت آمریکا را پشت سر گذاشتند. در میان اقتصادهای نوظهور برزیل با ۹۰۰درصد سود درصد این بازارها قرار دارد، جمهوری چک با ۶۵۰، ترکیه و آرژانتین با ۶۰۰، چین با ۵۵۰ و هند با ۵۰۰درصد در رده‌های پایین‌تر این فهرست قرار دارند.البته برخی تحلیل‌گران از حباب در این بازارها سخن می‌گویند، برای این کار مقایسه میان نرخ قیمت‌ها و درآمد می‌تواند میزان حباب در بازار را معلوم کند.برای کنترل حباب هم بسیاری از مقامات دولتی دست به کار شده‌اند. برای مثال چین محدودیتی برای ورود سرمایه‌های خارجی به بازار تنظیم کرده است و مبادلات بر معاملات را افزایش داده است. نمودار فوق میزان رشد بازارها را نشان می‌دهد.