فاصله‌گیری نامزدهای جمهوری‌خواه از سیاست خارجی بوش

خبرگزاری مهر- یک روزنامه آمریکایی، دیروز به تشریح رویکرد نامزدهای انتخابات سال آتی ریاست‌جمهوری آمریکا پرداخت و نوشت: به نظر می‌رسد علاوه بر دموکرات‌ها، جمهوری‌خواهان نیز سیاست خارجی خود را تغییر داده اند. رودی جولیانی

روزنامه «لس آنجلس تایمز» با بیان این مطلب در ادامه نوشت: پس ازآنکه «مایک هاک بی» انتقادهای تندی را ازبوش انجام داده و دولت آمریکا را در زمینه سیاست خارجی یک متکبر نامید؛ «میت رامنی» دیگر نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات سال آتی نیز دولت بوش را به دلیل ادامه جنگ عراق به شدت مورد انتقاد قرار داد. در این میان «رودولف جولیانی» شهردار سابق نیویورک و اصلی‌ترین نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری نیز از قافله جا نماند و سیاست دولت بوش مبنی بر برپایی دموکراسی در کشورهای مسلمان نشین را یک فکر خام توصیف کرده و به شدت از دولت آمریکا انتقاد کرد.

به نوشته لس آنجلس تایمز، «جان مک کین» سناتور با سابقه جمهوری‌خواهان نیز در این میان به شدت از جنگ عراق انتقاد کرد و گفت: بوش نیروی کافی به عراق اعزام نکرده و کاخ سفید بیش از حد در برابر پوتین کوتاه آمده است.

لس آنجلس تایمز در ادامه نوشت: اگر به دقت به سخنان این چهار نامزد اصلی جمهوری‌خواهان در انتخابات سال آتی نگاه کنیم متوجه می‌شویم که آنها یکی بعد از دیگری، به ترتیب سیاست خارجی بوش را به باد انتقاد گرفته و لزوم تغییر در تمام و یا بخشی از آن را یادآور شده اند.

در همین رابطه «پیتر رودمن» از کارمندان سابق کاخ سفید و از مشاوران فعلی مک کین می‌گوید: جمهوری‌خواهان به دلایلی روشن، به نوعی اتفاق نظر درباره مسائل جهانی رسیده‌اند.

«مایکل مندلبام» از کارشناسان سیاست خارجی در دانشگاه جان هاپکینز نیز می‌گوید: تمام این افراد معتقدند می‌توانند سیاست خارجی آمریکا را به گونه‌ای دیگر اداره کنند. آنها در مرحله اول می‌خواهند فاصله‌ای میان خود و رییس‌جمهوری ایجاد کنند و دلیل این کار آن است که بوش چهره چندان محبوبی در آمریکا نیست.

لس آنجلس تایمز در ادامه نوشت: هر چند نامزدهای مطرح جمهوری‌خواه آمریکا سعی دارند برای افزایش محبوبیت خود میان مردم، انتقادهای تندی را از بوش و سیاست خارجی او مطرح کنند، اما حقیقت آن است که همه آنها از بخش‌هایی از سیاست‌های بوش از جمله لزوم حمله به عراق، افزایش فشارها بر ایران و ادامه مبارزه با تروریسم حمایت می‌کنند.

با این حساب می‌توان گفت که نامزدهای جمهوری‌خواه نیز همانند رقیبان دموکرات خود، یکی از راه‌های افزایش محبوبیت را انتقاد از سیاست‌های بوش می‌دانند و اکنون که مردم آمریکا تمایلی به ادامه سیاست‌های بوش ندارند، این نامزدها می‌خواهند از این موضوع حداکثر سود را ببرند.

بر اساس تازه‌ترین نظرسنجی، هیلاری کلینتون و رودلف جولیانی برترین نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هستند.

به گزارش پایگاه اینترنتی المحیط، بر اساس تازه‌ترین نظرسنجی که از سوی موسسه‌ هریس انجام شد ۲۵‌درصد رای دهندگان از حزب جمهوری‌خواه اعلام کردند که به رودلف جولیانی رای خواهند داد.

همچنین ۲۱‌درصد رای دهندگان جمهوری‌خواه نیز اعلام کردند که به مایک هاک‌بی، فرماندار سابق ایالت آرکانزاس رای خواهند داد.

هم چنین در این نظرسنجی مشخص شد میت رومنی، حاکم سابق ایالت ماساچوست در رتبه سوم نامزدی جمهوری‌خواهان قرار دارد و ۱۸‌درصد از رای رای‌دهندگان را به خود اختصاص داد.

فرد تامسون، سناتور سابق ایالت تنسی نیز با ۱۶‌درصد آرا در رتبه‌ چهارم قرار گرفت اما در میان رای دهندگان دموکرات ۴۸‌درصد به هیلاری کلینتون رای داده‌اند، در حالی که ۳۰‌درصد نیز به باراک اوباما، سناتور ایالت ایلینوی رای دادند.

هم چنین جان ادواردز، سناتور سابق ایالت کارولینای شمالی نیز با ۱۳‌درصد آرا در رتبه سوم قرار گرفت که به این ترتیب نشان می‌دهد رودلف جولیانی از نامزدهای جمهوری‌خواه و هیلاری کلینتون از نامزد‌های دموکرات برترین نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هستند.