گروه بین‌الملل- هوگو چاوز در جریان دیدارش با رائول کاسترو، جانشین و رهبر موقت کوبا ۱۴ قرارداد نفتی با این کشور به امضا رساند.

ارزش این قراردادها بیش از ۳۰۰میلیون دلار ذکر شده است. این قراردادها به کوبا کمک می‌کند تا اندک‌اندک خود را به عنوان یک صادرکننده نفت مطرح کند. هر چند میزان تولید روزانه کوبا هم‌اکنون ۶۵هزار بشکه در روز است، اما با این قراردادها می‌تواند ظرفیت تولید خود را به ۱۵۰هزار بشکه در روز برساند. یکی از این قراردادها برای تجهیز یک پالایشگاه در ۲۶۰کیلومتری هاوانا مرکز کوبا منعقد شده است. یکی دیگر از این قراردادها که ارزش آن ۱۲۲میلیون دلار ذکر شده است برای خریداری کشتی‌های نفت‌کش بسته شده است.

ونزوئلا هزینه خرید این نفتکش‌ها را به صورت وام در اختیار کوبا قرار خواهد داد.

همچنین در جریان این دیدار قراردادهایی برای اعزام نیروی کار کوبایی به ونزوئلا بین دو کشور به امضا رسید.

ونزوئلا در زمان هوگو چاوز،‌ روابط نزدیک با کشورهای آمریکای لاتین را در دستور کار سیاست خارجی خود قرار داده است.

این کشور سعی دارد با عقد قراردادهای سودآور با همسایگان و دیگر کشورهای آمریکای لاتین مانع از گسترش نفوذ سیاسی و اقتصادی ایالات متحده در منطقه‌ای شد که به حیاط خلوت آمریکا معروف است.

هدف اصلی ونزوئلا از عقد قراردادهای گسترده اقتصادی با شرایط سهل با دیگر کشورهای منطقه در دره اول جلوگیری از گسترش پیمان تجارت آزاد آمریکا است.

ونزوئلا می‌کوشد تا ضمن عقد قراردادهای انرژی، پیمان مرکورسور را که یک پیمان تجاری بین کشورهای آمریکای لاتین و حوزه دریای کارائیب است، تقویت کرده و گسترش دهد.