گروه بین‌الملل - انتخابات ریاست‌جمهوری در کنیا فردا برگزار می‌شود. شانس یک انتخابات آزاد و منصفانه زیاد است و در طول دوران مبارزه انتخاباتی هیچ آثاری از بروز خشونت دیده نشد. کمیته برگزاری انتخابات کنیا تمام تلاش خود را کرده است تا شرایط را برای برگزاری یک انتخابات سالم و آزاد فراهم کند. آخرین نظرسنجی قبل از برگزاری انتخابات حکایت از رقابت نزدیک میان کاندیداها دارد. رایلد اودنیگا که در انتخابات سال ۲۰۰۲ با ائتلاف با کیباکی رییس‌جمهور فعلی، رقیب خود دانیل آراپ را شکست داد، این بار شانس زیادی دارد که متد پیشین خود را که رییس‌جمهور فعلی است، یعنی آقای کیباکی را شکست دهد و خود صندلی ریاست‌جمهور را اشغال کند. به هر حال در آفریقا در این سال‌ها شانس انتخابات بدون خونریزی افزایش یافته است و گروه‌ها و قبایل ترجیح می‌دهند بخت خود را برای کسب قدرت در انتخابات آزمایش کنند. سال جدید فرصت خوبی برای آغازی تازه است. در روز اول ژانویه ژاپن ریاست هشت کشورهای صنعتی را بر عهده خواهد گرفت و اسلوونی قرار است ریاست شش ماهه و دوره‌ای اتحادیه اروپا را تحویل بگیرد. همچنین از روز اول ژانویه در فرانسه قانون منع کشیدن سیگار در رستوران‌ها و بارهای این کشور را به اجرا در خواهد آورد. همچنین بندر لیورپول در بریتانیا و شهر استاونگر در نروژ شانس زیادی دارند تا عنوان پایتخت فرهنگی اروپا را مشترکا تصاحب کنند.

و اما کاندیداهای ریاست‌جمهوری در ایالات‌متحده، وقت زیادی ندارند تا شانس خود را برای به دست آوردن کرسی ریاست‌جمهوری در سال آینده افزایش دهند. آنها تاکنون هر کاری که لازم بوده است را قبل از آغاز اولیه انتخابات انجام داده اند. در روز پنجشنبه سوم ژانویه اولین مبارزه دور انتخابات که مبارزه‌ای درون حزبی است، آغاز می‌شود. مبارزه میان رقبای حزبی در ایالات‌متحده جالب خواهد بود به‌ویژه که باراک اوباما به رقیب جدی برای هیلاری کلینتون تبدیل شده است که این اواخر برخی از اعضای حزب را از خود رنجانده است. در اردوگاه جمهوری‌خواهان که به نظر می‌رسید رودی جولیانی، کاندیدای اول جمهوری‌خواهان باشد با نمایش قوی از طرف میت‌رامنی مواجه شده است که شعارهای اخلاقی سر داده است.

گرجستان دست‌و‌پازنان سال جدید میلادی را آغاز خواهد کرد. انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور در روز ۵ ژانویه برگزار خواهد شد و حال‌و‌هوای کشور در حال حاضر اندکی غریب است.

کانال تلویزیونی مخالفان پس از مدتی تعطیلی اجازه فعالیت یافته است و مشاوران سیاسی رییس‌جمهور فعلی میخائیل ساکاشویلی سعی در شفاف کردن چهره تاریک و مبهم وی دارند. به هر حال سوال مهم این است که اگر ساکاشویلی مجددا انتخاب شود که احتمال زیادی وجود دارد، آیا سعی خواهد کرد اشتباهات سیاسی گذشته‌اش را تکرار نکند و شیوه شفاف و کمتر رفیق‌بازانه در حکومت در پیش گیرد؟