بمب 45میلیارد دلاری بیل گیتس در «وال‌استریت» ترکید

روندها

بمب ۴۵میلیارد دلاری بیل گیتس برای تخریب گوگل

گروه بین‌الملل- پیشنهاد ۴۵ میلیارددلاری مایکروسافت برای خرید کمپانی بزرگ یاهو باعث شد تا سرمایه‌گذاران وال‌استریت نگرانی‌ها را درباره افزایش بیکاری در کشور به کناری بگذارند و به خرید و فروش روی آورند.

به گزارش رویتر از نیویورک، مایکروسافت، کمپانی غول‌پیکر تولید‌کننده نرم‌افزار در جهان روز جمعه پیشنهاد خود را برای کمپانی اینترنت یاهو آشکار کرد. به این ترتیب با اینکه در روز جمعه اصلا بازار اخبار خوبی دریافت نکرد، اما خبر ادغام شرکت‌ها آن هم در سطح کلان معمولا به بازار انرژی می‌دهد. در واقع انجام چنین معاملاتی که خود نوعی سرمایه‌گذاری دراز‌مدت محسوب می‌شود، می‌تواند به بازار درباره سلامت اقتصادی با وجود کسادی اطمینان دهد. در چنین شرایطی تحلیل‌گران می‌گویند بازار سرمایه‌گذاران منطق کسادی را به عنوان جزیی از جریان اقتصاد می‌پذیرند و علائم و سیگنال‌هایی مانند تمایل برخی از سرمایه‌گذاران به انجام معامله و ریسک به بازار قدرت احیا و بهبود می‌دهد.

بازار، صبح را با گزارش اشتغال در ماه ژانویه آغاز کرد. براساس این گزارش اقتصاد ۱۷۰۰۰ شغل در ماه ژانویه از دست داده است که بالاترین رقم حداقل در ۴سال اخیر است، این در حالی است که اقتصاد‌‌دانان حداقل انتظار ایجاد ۷۰۰۰۰ شغل جدید داشتند. همچنین وزارت بازرگانی ایالات متحده اعلام کرد سرمایه‌گذاری در ساخت و ساز ۱/۱درصد در ماه دسامبر کاهش یافته است که بالاترین رقم در ۱۵ماه اخیر است. اما در بخش تولید کارخانه‌ها، بازار خبر خوبی دریافت کرد. موسسه مدیریت عرضه گزارش داد که در ماه دسامبر شاخص فعالیت کارخانه‌ها از ۴/۴۸ در ماه دسامبر به ۷/۵۰واحد در ژانویه افزایش یافته است.

به هر حال به نظر می‌رسد قرائت‌های متناقض‌ و مختلفی از اقتصاد در حال حاضر جریان دارد. بخشی از اقتصاد فعال است و بخش دیگر با بحران کسادی دست و پنجه نرم می‌کند و بازار روزی به این رونق واکنش نشان می‌دهد و روز دیگری کساد و بالا و پایین می‌شود. با این‌همه بازار بر اساس منطقه فعالیت‌های اقتصادی تصمیم گرفت در روز جمعه از خبر پیشنهاد مایکروسافت به یاهو استقبال کند؛ زیرا در این خبر واقعیتی از ریسک سرمایه‌گذاری دراز‌مدت به چشم می‌خورد، هرچند هنوز نگرانی‌های اساسی درباره بازار اوراق بهادار وجود دارد. یکی از فعالان بازار می‌گوید، هیچ ثبات و قطعیتی وجود ندارد و از طرف دیگر هیچ شفافیتی هم وجود ندارد. ما انتظار داریم بازار در هفته آینده باز هم افول پیدا کند، وقتی گفت‌و گوهای مربوط به کسادی افزایش یابد و بر تیتر خبرها تسلط یابد. شاخص سهام داوجونز در روز جمعه ۹۳واحد یا ۷۳/۰درصد به دست آورد و به عدد ۱۲۷۴۳ رسید. شاخص داوجونز در روز پنج‌شنبه هم حدود ۲۰۰واحد ترقی کرده بود. رونق دو روز پیاپی باعث شد تا داوجونز هفته را نیز با ۵۳۶واحد یا ۴/۴درصد سود به پایان برساند. این دومین هفته سود برای داوجونز در ماه بی‌رونق ژانویه بود. شاخص سهام استاندارد اندپورز ۱۷واحد یا ۲۲/۱درصد به دست آورد و به واحد ۱۳۹۵ رسید. برای کل هفته شاخص استاندارد اندپورز دفاتر خود را با ۹/۴درصد سود بست. شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۲۴واحد یا ۹۸/۰درصد افزایش یافت و به واحد ۲۴۱۳ رسید. شاخص تکنولوژی نزدک ۸/۳درصد برای هفته ترقی یافت، به این ترتیب شاخص نزدک اولین هفته سود خود را در ماه ژانویه تجربه کرد. در روز جمعه در وال‌استریت یاهو در زمره برندگان بودند، ارزش سهام کمپانی یاهو ۴۸درصد یا ۲۰/۹دلار برای هر سهم افزایش یافت. دلیل این افزایش پاسخ نسبتا مناسب یاهو به پیشنهاد مایکروسافت است، یاهو اعلام کرده است که روی پیشنهاد مایکروسافت فکر می‌کند. اما ارزش سهام گوگل که به عنوان رقیب مایکروسافت تیر این معامله، او را نشانه گرفته بود، ۶/۸درصد تنزل یافت. ارزش دلار در بازارهای بین‌المللی به یمن رونق بازار سهام و نیز گزارش افزایش فعالیت‌های تولیدی در آمریکا در مقابل ارزهای رقیب افزایش یافت. روز جمعه در نیویورک هر یورو به ازای ۴۸۰۳/۱دلار معامله شد که نسبت به روز قبل از آن که هر یورو به ازای ۴۸۷۷/۱دلار معامله شده بود، ارزش دلار افزایش نشان می‌داد. نرخ برابری ین در برابر دلار هم به ازای هر دلار ۷۴/۱۰۶ین بود.