آخرین تلاش‌ها برای «سه‌شنبه بزرگ»

گروه بین‌الملل - کاندیداهای جمهوری‌خواه و دموکرات ایالات‌متحده در آستانه «سه‌شنبه بزرگ» فشار خود را برای جلب آرای هواداران احزاب به حداکثر ممکن رساندند. سه‌شنبه بزرگ روزی است که انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری آمریکا در بیش از ۲۰ایالت آمریکا برگزار می‌شود. فردا در ایالات‌متحده سه‌شنبه بزرگ است و برنده انتخاب‌های این روز هر کس که باشد، می‌تواند خود را از هم‌اکنون کاندیدای پیروز معرفی کند و چشم به دور نهایی انتخابات در ماه نوامبر داشته باشد.

در میان کاندیداهای دموکرات هیلاری کلینتون و در میان جمهوری‌خواهان جان مک کین بیش از دیگران به پیروزی امیدوارند.

در همین راستا هیلاری کلینتون دیروز حملات تندی را علیه باراک اوباما رقیب سیاه‌پوست خود انجام داد. او در سخنرانی خود در دانشگاه کالیفرنیا خطاب به هوادارانش گفت: اوباما فردی ناآزموده است. کسی شبیه جورج بوش که مشکلات را برای ما هدیه آورد. وی در ادامه افزود: برخی افراد در این انتخابات به پست‌های دولتی فکر می‌کنند؛ اما من به نسل بعدی می‌اندیشم. ما دیگر نمی‌توانیم فردی مانند جورج بوش را انتخاب کنیم و سپس از تصمیم‌گیری‌های او متعجب و حیرت‌زده شویم. ما باید آگاهانه انتخاب کنیم. انتخابات بعدی بسیار اهمیت دارد.

باراک اوباما نیز در آستانه سه‌شنبه بزرگ چشم به حمایت شخصیت‌های سیاسی و هنری آمریکا دوخته است. اوپراوینفری، بزرگ‌ترین مجری تلویزیونی ایالات‌متحده و خانواده کندی‌ها به طور گسترده از او حمایت می‌کنند. اوباما در ایالت آیداهو در جمع هوادارانش گفت: همه خانم کلینتون را می‌شناسند و اکنون جهت آرا به طرف او است ولی اگر مردم باسابقه و برنامه‌های من آشنا شوند آنگاه نظرشان تغییر خواهد کرد.

در میان جمهوری‌خواهان با کناره‌گیری رودی جولیانی رقابت اکنون میان جان مک کین و میت رامنی است.

رودی جولیانی که در ابتدا به عنوان شهردار سابق نیویورک شناخته شده‌ترین چهره جمهوری‌خواهان بود در ادامه نتوانست اقبال رای‌دهندگان جمهوری‌خواه را به سوی خود جلب کند و از دور رقابت‌ها کناره‌گیری کرد. او پس از کناره‌گیری در یک گردهمایی انتخاباتی جان مک کین ظاهر شد و از او حمایت کرد.

از سوی دیگر جان مک‌کین، دیگر کاندیدای جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا روز شنبه وارد ایالت تنسی شد. وی در این ایالت در مقایسه با میت رامنی و مایک هاکبی، دو کاندیدای جمهوری‌خواه حایز برتری اندکی است. مطرح شدن جان مک‌کین، قهرمان سابق جنگ ویتنام به عنوان پیشتاز حزب جمهوری‌خواه پس از پیروزی‌هایش در ایالت‌های کارولینای جنوبی و فلوریدا واکنش‌های تندی را در میان محافظه‌کارانی که با وی مخالفند، به همراه داشته است.

اما مک‌کین تصریح کرد: بهترین کاندیدا در میان جمهوری‌خواهان برای غلبه بر کلینتون و اوباما در انتخابات نهایی در ماه نوامبر به شمار می‌آید. وی علاوه‌بر این در مورد انتخابات سه‌شنبه بزرگ پیش‌بینی جسورانه‌ای کرد و گفت: تصور می‌کنم نامزدی حزب را به خود اختصاص دهم. فکر می‌کنم متحد کردن حزب جمهوری‌ خواه رکنی بسیار سرنوشت‌ساز تلقی می‌شود و من یقین دارم که به این مهم دست پیدا خواهیم کرد.

در همین حال خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که رقابت فشرده‌ای میان کاندیداهای ریاست‌جمهوری برای به دست آوردن آرای دو گروه یهودیان و جوانان آمریکایی در گرفته است. بنابر اعلام این خبرگزاری در حالی که باراک اوباما تلاش گسترده‌ای می‌کند که رای جامعه یهودیان آمریکا را به دست آورد، این آرا به سود هیلاری کلینتون به صندوق‌ها ریخته شود و در مقابل جوانان بیشتر به باراک اوباما رای دهند.

جلب رای جوانان در اردوگاه جمهوری‌خواهان نیز یک تاکتیک ویژه به حساب می‌آید، در این میان به نظر می‌رسد میت رامنی بیش از دیگر کاندیداها همچون مایک هاکبی و جان مک‌کین شانس داشته باشد که رای جوانان را به خود اختصاص دهد.

نتایج یک نظرسنجی جدید نشان داد که در بین دموکرات‌ها «هیلاری کلینتون» و در بین جمهوریخواهان، «جان مک کین» شانس بیشتری برای نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا دارند.

نتایج نظرسنجی روزنامه واشنگتن پست و شبکه خبری ای‌بی‌سی نشان داد که در فاصله تنها دو روز باقیمانده به انتخابات سه شنبه بزرگ، ۴۷‌درصد از رای دهندگان احتمالی دموکرات از کلینتون و ۴۳‌درصد هم از «باراک اوباما» رقیب وی حمایت کردند.

این در حالی است که کناره‌گیری «جان ادواردز» از دور رقابت‌ها به طور قطعی به نفع هیچ یک از آنها نبوده است.

بر پایه این نظرسنجی، در بین جمهوری‌خواهان نیز مک کین با ۴۸‌درصد از رقیب خود «میت رامنی» با ۲۴‌درصد پیشتار است.

در این نظرسنجی میزان محبوبیت «مایک هاکبی» ۱۶‌درصد برآورد شد که در ردیف سوم ایستاد و « ران‌پل» هم با ۷‌درصد در رتبه چهارم قرار گرفت.