سعی کلینتون‌ها بر ماندن

گروه بین‌الملل- دو نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری، رقابت سختی در تگزاس و اوهایو دارند که می‌تواند تعیین‌کننده نامزد اصلی این حزب باشد.

به گزارش رویتر، باراک حسین اوباما کاندیدای پیشتاز دموکرات گفته است اگر او بتواند در این چهار ایالت هم نوار پیروزی خود را ادامه دهد، رقیب وی هیلاری کلینتون باید از ادامه رقابت‌ها کناره‌گیری کند. این در حالی است که خانم کلینتون به پیروزی خود در این ایالت‌ها امیدوار است. وی در جمع هواداران خود گفت: من تازه گرم شده‌ام. وی در جریان رقابت‌های داغ در اوهایو و تگزاس گفت: رقابت من درباره راه‌حل‌ها است. وی گفت: من تقریبا از آنچه قرار است اتفاق بیفتد مطمئنم و فکر می‌کنم در این رقابت نتیجه خوبی کسب کنم. خانم هیلاری در نظرسنجی‌های اولیه در هر دو ایالت بزرگ که بیش از ۳۰۰هیات نمایندگی دارد از رقیب خود اوباما پیش بود، اما همه چیز در این دو هفته آخر به نفع اوباما تمام شد.

براساس آخرین نظرسنجی‌ها، باراک اوباما از رقیب خود خانم کلینتون در تگزاس با اختلاف ۶ واحد جلوتر است و خانم کلینتون پیشتازی ضعیف‌تری در اوهایو نسبت به اوباما دارد. همه چیز از این دو ایالت حاکی از آن است که مردم واقعا میان دو کاندیدای دموکرات تردید دارند و بنابراین نظرسنجی‌ها سیال و دائم در حال تغییر است. شاید همین شرایط باعث شده است که برخی از سناتورهای کنگره معتقدند، باید به رقابت میان این دو کاندیدا خاتمه دهند و حزب راه اتحاد را در پیش گیرد.

برخی از مقامات کنگره اوایل هفته پیشنهاد کرده‌اند که اگر خانم هیلاری کلینتون نتواند در انتخابات پیش‌رو نتایج مطمئنی بگیرد، بهتر است از رقابت کناره‌گیری کند، آنها استدلال کرده‌اند که رقابت شدید و داغ میان این دو باعث انشقاق و شکاف در حزب شده است، حال آن که بهتر است حزب خیلی زودتر تکلیف خود را درباره حمایت از یک نفر روشن کند.

آنها از ضرورت اتحاد حزب در مقابل رقابت غایی با جمهوریخواهان گفته‌اند و معتقدند در صورت ادامه رقابت میان این دو کاندیدا احتمال زیادی وجود دارد که آنها مبارزه را به رقبای جمهوریخواه خود واگذار کنند که از هم‌اکنون پشت سر جان مک‌کین جمع شده‌اند.

در اردوگاه جمهوریخواهان جان مک‌کین با ۱۰۱۴ هیات نمایندگی از رقیب خود مایک هوکابی که فقط ۲۵۷ هیات نمایندگی دارد، فاصله‌ای قاطعانه دارد. برای محرز شدن کاندیداتوری از طرف حزب جمهوریخواه فقط کسب ۱۱۹۱ هیات نمایندگی کافی است.

اما این حد نصاب در حزب دموکرات ۲۰۱۵ هیات نمایندگی است که به نظر نمی‌رسد با توجه به رقابت شانه به شانه دو کاندیدا هیچ یک بتواند حد نصاب لازم را احراز کند.

احتمال زیادی می‌رود که در نهایت رای هیات‌های نمایندگی سوپر که آرای مقامات حزبی است تعیین کننده نامزد نهایی دموکرات‌ها باشد.

اما در صورتی که یکی از این کاندیداها نتواند در انتخابات امروز نتیجه خوبی کسب کند و از انتخابات کنار رود، کسب حد نصاب برای کاندیدای باقیمانده آسان‌تر است. بنابراین برای خانم کلینتون انتخابات امروز انتخابات ماندن و رفتن است.

وی در تبلیغات و مصاحبه‌های خود سیاست خارجی و نیز سیاست امنیتی اوباما را که بر اولویت دیپلماسی و مذاکره و نیز خروج نیروهای آمریکایی از عراق متمرکز است را نشانه رفته است و به مردم گفت: من برای کودکان آمریکایی نگران هستم، صرف خروج از عراق مشکل ما را حل نمی‌کند.

اما باراک اوباما در این دو ایالت پیمان نفتا یعنی تجارت آزاد با آمریکای شمالی را هدف گرفته است.

در حال حاضر باراک اوباما ۱۳۸۵ هیات نمایندگی کسب کرده است و خانم کلینتون ۱۲۷۶ هیات نمایندگی دارد. امروز در انتخابات ۴ ایالت ۳۷۰ هیات نمایندگی تقسیم می‌شود که سهم تگزاس بیش از ۲۰۰ هیات نمایندگی است. براساس نظرسنجی‌ها در دو ایالت کوچک ورمونت و رود آیلند که ۳۵ هیات نمایندگی دارد، اوباما با اکثریت قاطعی نسبت به خانم کلینتون پیش است.

اما تحلیلگران با توجه به رقابت داغ این دو در تگزاس و اوهایو از پیش‌بینی اجتناب کرده‌اند.

خانم کلینتون برای ماندن نه تنها باید ۱۰۰ هیات نمایندگی فاصله خود با اوباما را کاهش دهد که از وی قاطعانه پیش افتد.

با توجه به رقابت نزدیک میان این دو در دو ایالت بزرگ تقریبا چنین اتفاقی بعید به نظر می‌رسد.