گروه بین‌الملل - افزایش قیمت نفت و به تبع آن قیمت مواد خام و فلزات در روز دوشنبه باعث سردرگمی سرمایه‌گذاران و در نتیجه سکون بازار شد.

به گزارش رویتر از نیویورک قیمت نفت در هفته گذشته به رکورد تاریخی ۱۰۳ دلار برای هر بشکه رسید و اگرچه پس از آن اندکی کاهش یافت، اما روز دوشنبه به ۹۴/۱۰۳ دلار رسید. افزایش قیمت نفت که ارزانی دلار یکی از دلایل صعود آن است، همچنین موجب افزایش قیمت سایر کالاها از جمله مواد خام و فلزات شده است. اقتصاددانان می‌گویند، ارزانی دلار باعث شده است که خریداران تصور کنند قیمت کالاهای مواد خام ارزان است و در نتیجه تقاضا برای آنها افزایش می‌یابد که خود، ترقی در قیمت را به دنبال دارد.سرمایه‌گذاران روز دوشنبه سعی کردند تا دریابند آیا بدبینی اخیر بازار در مورد اقتصاد واقع‌بینانه است یا خیر.تردید بازار را دو گزارش دولت درباره اقتصاد تکمیل کرده، وزارت بازرگانی روز دوشنبه گزارش داد که میزان ساخت‌وساز در ماه ژانویه ۷/۱درصد تنزل کرده است که پایین‌ترین حد سرمایه‌ای است که در ۱۷ سال اخیر در این بخش سرمایه‌گذاری شده است. همچنین شاخص فعالیت کارخانه‌ها به واحد ۳/۴۸ رسیده است که به‌رغم افزایش در پایین‌ترین حد پنج سال اخیر است. تحلیل گران و فعالان بازار می‌گویند آمار و ارقام اقتصادی که در روز دوشنبه منتشر شد، کاملا منفی بودند و حکایت از ضعف اقتصاد دارند.

بنابراین افزایش قیمت کالاها سرمایه‌گذاران وال‌استریت را تشویق کرد تا پول خود را به بخش‌های انرژی، فلزات و کمپانی‌های فعال در بخش مسکن سرازیر کنند. با این همه جریان بازار در روز دوشنبه فعال نبود و سرمایه‌گذاران در تردید خرید و فروش روزی شناور بی‌میل به خرید و با هراس از آینده اقتصاد سپری کردند.شاخص سهام داوجونز روز دوشنبه پس از آنکه ۱۰۰واحد در جلسه صبح از دست داد، توانست در جلسه بعد از ظهر بخشی از ضرر از دست‌رفته را جبران کند و نهایتا روز را با ۷ واحد یا ۰۶/۰ درصد کاهش به پایان برد تا به واحد ۱۲۲۵۹ برسد.

شاخص سهام استاندارد اندپورز ۷۱/۰درصد یا ۰۵/۰درصد از دست داد و به واحد ۱۳۳۱رسید؛ در حالی‌که شاخص سهام تکنولوژی ۱۳واحد یا ۵۷/۰درصد ضرر کرد و به واحد ۲۲۵۹رسید.

در بازارهای آسیایی تنزل شدیدتر و نگرانی‌ها جدی‌تر بود. بلاتکلیفی و سردرگمی وال‌استریت و تنزل شدید ارزش دلار، اضطراب و تنش بازار سهام توکیو و بازیگران آن را افزایش داده است. شاخص سهام توکیو ۹۴واحد از دست داد و به واحد ۰۸۷/۱۳رسید. شاخص سهام توپیکس هم ۴واحد از دست‌داد و به واحد ۱۲۷۵ رسید. تنزل وال‌‌استریت و بازارهای آسیا به بازارهای سهام اروپا هم سرایت کرد. شاخص FTSE لندن یک‌درصد از دست داد و به واحد ۵۸۱۸ رسید. شاخص داکس آلمان ۹/۰درصد ضرر کرد و CAC-۴۰ فرانسه هم یک‌درصد از دست داد.

در بازار معاملات ارزی، به نظر می‌رسد ارزش دلار سر صعود ندارد. کارشناسان و اقتصاد‌دانان معتقدند این خبر که اقتصاد ایالات متحده در سه ماه پایان سال ۲۰۰۷ فقط ۶/۰‌درصد رشد داشته است، یکی از عوامل کاهش ارزش دلار در بازارهای جهانی است. روز دوشنبه نرخ برابری دلار دو برابر یورو به ازای هر یورو ۵۲۳۹/۱ دلار رسید و برای اولین بار نرخ برابری دلار در برابر ین به کمتر از هر دلار ۱۰۵ ین رسید. کاهش ارزش دلار می‌تواند کشورهایی که ذخایر ارزی و دارایی خود را به دلار نگه می‌دارند را تشویق کند تا آن را تبدیل به ارزی با ثبات بیشتر و ارزش بالاتر کنند.