گروه بین‌الملل - سناتور باراک اوباما انتخابات مقدماتی حزبی در ایالت وایومینگ را از رقیب خود هیلاری کلینتون برد تا طعم گس باخت به وی را در اوهایو جبران کند.

به گزارش آسوشیتدپرس باراک اوباما در این انتخابات ۶۱درصد آرا و ۷ هیات نمایندگی و هیلاری کلینتون ۳۸درصد آرا و ۵ هیات نمایندگی کسب کردند.

با این که ۱۲ هیات نمایندگی این ایالت کوچک چندان در خور توجه نیست؛ اما با توجه به رقابت فشرده میان دو کاندیدا کسب هر هیات نمایندگی ضروری و مهم به حساب می‌آید.

حدود ۶۰۰ هیات نمایندگی دیگر باقی مانده است که دو رقیب جدال سختی را برای کسب آن در پیش دارند. تاکنون باراک اوباما توانسته است ۱۵۲۷ هیات نمایندگی و هیلاری کلینتون ۱۴۲۸ هیات نمایندگی به دست آورند. پس از انتخابات سه‌شنبه بزرگ هیلاری کلینتون هرگز نتوانسته است جایگاه برتر خود را در انتخابات به دست آورد و برعکس رقیب وی با پیروزی پیاپی در ۱۲ انتخابات گوی سبقت را از وی ربود.

دو رقیب منتظر انتخابات مقدماتی روز سه‌شنبه در می‌سی‌سی‌پی هستند که باراک اوباما حمایت زیادی از این ایالت تاکنون دریافت کرده است.

۳۸درصد جمعیت این ایالت را سیاهپوستان تشکیل می‌دهند و ۳۲ هیات نمایندگی قرار است در این ایالت میان کاندیداها تقسیم شود.

پس از انتخابات در می‌سی‌سی‌پی، دو کاندیدا در ۲۲ آوریل به استقبال انتخابات پنسیلوانیا خواهند رفت که بیش از ۱۰۰ هیات نمایندگی دارد و می‌تواند برای هر دو سرنوشت‌ساز باشد.

خانم کلینتون امید زیادی دارد که بتواند عقب‌ماندگی خود را در این ایالت جبران کند، چرا که نظرسنجی‌ها تاکنون نشان می‌دهد که وی شانس بالایی در این ایالت دارد. خانم کلینتون تاکنون رای زنان عموما زنان خانه‌دار و طبقات پایین و مناطق روستایی و نیز آرای میانگین سنی ۶۰-۵۰ سال را داشته است.

ایالت پنسیلوانیا هم میانگین سنی بالایی دارد و نظرسنجی‌ها حاکی از برتری وی از رقیبش است و به نظر می‌رسد تنها دلیلی که وی را در کورس رقابت نگهداشته است، شانس و امید وی به پیروزی در این ایالت بزرگ است.

برخی از اعضای حزب دموکرات معتقد هستند که ادامه رقابت میان دو رقیب اصلی دموکرات‌ها به ضرر حزب است و در رقابت آتی حزب با رقیب جمهوریخواه خود که از هم‌اکنون تعیین شده است، به مشکل برخواهند خورد.

جان مک‌کین نامزد جمهوریخواهان هیچ کاری جز معرفی یک معاون و نیز تجهیز خود برای رقابت با یکی از دو کاندیدای دموکرات‌ها ندارد.

حال آن که دموکرات‌ها برای پیروزی بر یکدیگر از هیچ انتقاد و اتهامی علیه یکدیگر فروگذار نکرده‌اند. بیل کلینتون رییس‌جمهوری سابق ایالات متحده و همسر هیلاری کلینتون با توجه به رقابت تنگاتنگ دو رقیب دموکرات پیشنهاد ائتلاف و اتحاد داده است. بلیت مشترکی که وی از آن سخن می‌گوید، بر کناره‌گیری یکی از رقبا احتمالا باراک اوباما و انتصاب وی به عنوان معاون رییس‌جمهوری در دور بعدی است.

خانم هیلاری کلینتون گفته است که مردم اوهایو او را انتخاب کرده‌اند و بنابراین شخصی که باید برای ادامه رقابت ریاست‌جمهوری انتخاب شود او است. باراک اوباما این پیشنهاد را رد کرده است و آن را خام و غیرعقلانی خواند.

وی گفت که او فقط برای ریاست‌جمهوری رقابت می‌کند و هرگز وی را در مقام معاون رییس‌جمهور نخواهند دید.