مدودف هم یک ناسیونالیست است

ایسنا- رییس‌جمهوری روسیه به غرب هشدار داد که انتظار نداشته باشند روابط غرب و روسیه در زمان ریاست جمهوری مدودف «ناسیونالیست» بهبود یابد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه پس از دیدار با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در نووا اوگاریوا، محل اقامت وی خارج از مسکو، پایتخت روسیه گفت: دیمیتری مدودف آزاد خواهد بود که نظرات لیبرال خود را ابراز کند، اما او کمتر از من ناسیونالیست نیست، فکر نمی‌کنم که همکاری با وی آسان‌تر باشد.

پوتین این هشدار را دقیقا پیش از دیدار جداگانه‌ مرکل با مدودف که نخستین دیدار میان یک رهبری غربی و رییس‌جمهوری منتخب روسیه بود، داد.

پوتین همچنین از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، نیز شدیدا انتقاد کرد و این سازمان را به تلاش برای جانشینی سازمان ملل متهم کرد.

مرکل برای بررسی اوضاع سیاسی در آستانه‌ انتقال قدرت از پوتین به مدودف که توانسته است تصویری لیبرال‌تر از خود نسبت به استادش که یک افسر سابق کا.گ.ب بوده است، نشان دهد، به روسیه سفر کرده بود.

صدراعظم آلمان اعلام کرد که گزینه‌ا‌ی جز همکاری میان مسکو و کشورهای عضو اتحادیه‌ اروپا که بر سر دموکراسی و نگرانی‌های امنیتی با روسیه به ویژه در زمان پوتین مشکل پیدا کرده بودند، وجود ندارد.

مرکل و پوتین در جریان مذاکرات کوتاه خود درباره‌ کوزوو، صادرات انرژی روسیه به اروپا و دیگر مسائل مهم بین‌المللی بحث و گفت‌وگو کردند.

مرکل گفت: آلمان و روسیه، اروپا و روسیه به هم وابسته هستند. ما باید راهی پیدا کنیم که بتوانیم با یکدیگر به پیش رویم، کارهای زیادی مانده است که باید انجام دهیم.

اما مرکل به محدودیت در روابط شرق و غرب که در سال گذشته بر سر مخالفت کشورهای غربی بر سر حقوق بشر در روسیه و مخالفت خشمگینانه‌ مسکو با طرح استقرار سپر دفاع موشکی در اروپای مرکزی رو به وخامت گذاشت، نیز اشاره کرد.

وی گفت: از زمانی که من به قدرت رسیده‌ام راهی پیدا کرده‌ایم تا با یکدیگر گفت‌وگو کنیم و آزادانه و صادقانه مسائل حساس را مطرح کنیم. این کار همیشه لذت بخش است؛ اما بعضی وقت‌ها بسیار چالش‌برانگیز نیز می‌شود.

پوتین نیز در ادامه‌ این دیدار آ‌لمان را مهم‌ترین شریک روسیه در اروپا و در جهان توصیف کرد.

مرکل اوایل هفته‌ گذشته پیروزی قاطعانه‌ مدودف را به وی تبریک گفت، اما هم‌چنین نگرانی خود را از مشکلات انتخابات نیز ابراز داشت.

اولریش ویلهلم، سخنگوی دولت آلمان پیش از دیدار یک روزه‌ مرکل از روسیه گفته بود: صدراعظم مایل است تا بداند دورنمای سیاسی روسیه در آینده چگونه خواهد بود.

وی افزود: او مشتاقانه می‌خواهد از طرح‌های دیمیتری مدودف برای تحکیم بخشیدن به حاکمیت قانون و مدرنیزه کردن کشور و اقتصاد روسیه بیشتر آگاه شود.

صدراعظم حتما شرایط داخلی بعد از انتخابات را نیز مطرح خواهد کرد. او هم‌چنین در مورد خود انتخابات که ما از بخش‌های زیاد اشاره کرده بودیم، نیز سخن خواهد گفت.

پوتین هم‌چنین به شوخی به مرکل گفت که به مناسبت روز جهانی زن که به طور بسیار گسترده و وسیع در روسیه جشن گرفته شده بود، به همسر خود هدایایی داده است و قرار است با وی صبحانه بخورد.