گروه بین‌الملل- ترقی ارزش دلار در برابر ین و جمعه درخشان وال‌استریت موجب سرحالی سرمایه‌گذاران در توکیو و ترقی شاخص‌های سهام در اولین روز هفته شد. به گزارش رویتر از توکیو بازار سهام توکیو از محدود بودن ضرر بانک سیتی گروپ و نیز سود ۴۰‌درصدی گوگل به وجد آمد و امیدوارانه به خرید و فروش روی آوردند. تحلیل‌گران معتقدند، کاهش ضرر سیتی‌گروپ نشان می‌دهد که بحران سیستم‌ مالی و پولی ایالات‌متحده می‌تواند مهار شود و کمپانی‌ها و بانک‌ها می‌توانند خود را باز یابند. از طرف دیگر پس از حدود ۲ ماه ارزش دلار در مقابل ین افزایش یافت و این موضوع خیال صادرکنندگان ژاپنی را از بابت سود راحت کرد. افزایش ارزش دلار در مقابل ین به معنای افزایش سود صادرکنندگان ژاپنی است که سال ۲۰۰۸ را با نگرانی آغاز کردند. با این‌همه به عقیده ناظران و فعالان بازار، هرچند علائم و نشانه‌هایی از احیای بخش‌های مالی و اقتصادی به چشم می‌خورد هنوز احیای کامل اقتصاد در ایالات متحده و ژاپن در هاله‌ای از شک و تردید قرار دارند.

دلالان بازار سهام می‌گویند اینکه میزان معاملات اندک است خود حاکی از این است که سرمایه‌گذاران چندان به اوضاع اطمینان ندارند و بنابراین با حزم و احتیاط در بازار روزانه فعالیت می‌کنند. به این ترتیب شاخص سهام نیکی ۲۲۱‌واحد یا ۶۴/ا۱‌درصد به‌دست آورد و به عدد ۱۳۶۷۸ رسید. شاخص سهام توپیکس هم ۲۳‌واحد یا ۸/ ۱‌درصد به دست آورد و به واحد ۱۳۲۸ رسید.

در چین شاخص سهام شانگهای حدود ۸/ا۶‌درصد به دست آورد. هیات‌ ناظر بازار سهام در چین صبح روز دوشنبه سیاست جدیدی را درباره معامله حجم زیادی از سهام اعلام کرد. براساس این قانون که قصد دارد حجم معاملات را کنترل کند تا از سرعت رشد بازار کم کند و آن را در کنترل قرار دهد، قرار است هر کمپانی اگر بخواهد بیش از میزان مقرر سهم به بازار عرضه کند از طریق «نظام کنترل تجاری» اقدام کند. با اینکه قانون مذکور به نوعی در جهت تجدید فعالیت بازار بود اما جریان بازار مثبت و رو به گسترش بود.

در بازار معاملات ارزی ارزش دلار در مقابل ین و یورو افزایش پیدا کرد. روز دوشنبه در توکیو هر دلار به ازای ۸۴/ا۱۰۳ ین معامله شد. حال آنکه روز جمعه در نیویورک هر دلار به ازای ۴۶/ا۱۰۲ ین معامله شده بود. نرخ برابری یورو در برابر دلار به ازای هر یورو ۵۸۰۵/ا۱ دلار بود، این در حالی است که در روز جمعه در نیویورک هر یورو به ازای ۱/۵۹۴۷ معامله شده بود.

وال استریت کار خود را در هفته جاری نیز به امید و انتظار گزارش‌های درآمد آغاز می‌کند. در هفته گذشته جریان بازار به طور کلی تحت تاثیر درآمد گزارش‌ها بود. از ضرر جنرال الکتریک گرفته تا سود گوگل. در هفته جاری قرار است ۳۰ کمپانی که زیرمجموعه شاخص داوجونز قرار دارند مانند بانک آمریکا، امریکن اکسپرس، دوپونت، بوئینگ و مایکروسافت درآمد خود را اعلام کنند. غیر از مایکروسافت، یاهو و اپل هم قرار است گزارش درآمد خود را طی همین هفته اعلام کنند. به هر حال مطابق معمول وال‌استریت در هفته‌هایی که قرار است درآمدها اعلام شود به عنوان نشانه‌ای از وضع اقتصاد فقط به این موضوع واکنش نشان می‌دهد.

با این همه به نظر می‌رسد نگرانی بازار درباره کسادی اقتصادی در ایالات‌متحده هنوز به قوت خود باقی است. در تحقیقی که اخیرا انجام شده است حدود ۳۰‌درصد از اقتصاددانان معتقد هستند که اقتصاد آمریکا دچار کسادی است. در ماه ژانویه فقط ۱۰‌درصد اقتصاددانان چنین فکر می‌کردند. از طرف دیگر حدود ۵۱‌درصد پیش‌بینی‌کنندگان معتقد هستند که رشد اقتصادی کشور در نیمه اول سال بین صفر تا یک‌درصد خواهد بود.