بن برنانکه برای دومین دوره نامزد ریاست فدرال رزرو شد

مونا مشهدی رجبی

از مدت ها قبل بحث در مورد تغییر رییس فدرال رزرو آمریکا بعد از روی کار آمدن باراک اوباما بود و گزینه‌های مختلفی از جمله گری بکر برنده نوبل اقتصاد به عنوان یکی از این گزینه‌ها مطرح شد. ولی به نظر می‌رسد رییس‌جمهوری تازه این کشور از عملکرد برنانکه رضایت دارد و دلیلی برای تغییر وی در دوره چهار ساله بعدی نمی‌بینید. به همین دلیل برنانکه برای دومین دوره به عنوان نامزد اصلی ریاست این مرکز بزرگ مالی آمریکا از طرف اوباما معرفی شد. باراک اوباما در مراسم معرفی برنانکه به عنوان نامزد اصلی ریاست فدرال رزرو گفت:«برنانکه در جریان شدید‌ترین بحران مالی و اقتصادی دنیا بعد از جنگ جهانی دوم مدیریت فدرال رزرو را بر عهده داشت. در سال‌های آغازین ریاست وی بر این مرکز فدرال رزرو با بیشترین نرخ توسعه پیدا کرد و همین توسعه ابتدایی این مرکز سبب شد تا آنها توانایی لازم برای مقابله با بحران را داشته باشند.»

اوباما ادامه داد:« با توجه به اینکه در دوران ریاست برنانکه این رکود اقتصادی اتفاق افتاد و بسیاری از کارشناسان اقتصادی انگشت اتهام خود را به سوی فدرال رزرو نشانه رفتند و نظارت ناکافی این مرکز بر شرایط اقتصادی را عاملی برای ایجاد این مشکل و عدم جلوگیری مقتدرانه از ایجاد آن دانستند برنانکه هیچ‌گاه تصور نمی‌کرد در این سمت باقی بماند.

بن تصور نمی‌کرد همچنان ریاست گروهی را بر عهده خواهد داشت که برای مقابله با وقوع رکودی دوباره کار می‌کنند و از ابزارهای مختلف برای اصلاح کامل اقتصاد بهره می‌گیرند. اما به دلیل پیشینه خوب کاری وی و شجاعتش در قبول مشکلات و مواجهه با آن و خلاقیت وی در استفاده از روش‌های مختلف وی بهترین گزینه برای ریاست فدرال رزرو است.» نامزدی وی به عنوان ریاست فدرال رزرو در صورتی قطعی می‌شود که مجلس سنای آمریکا به آن رای دهد. در صورت تصویب این نامزدی در سنای آمریکا بن برنانکه از روز سی و یکم ژانویه سال ۲۰۱۰ میلادی دومین دوره چهار ساله ریاست خود را آغاز می‌کند.

کریستوفر داد رییس کمیته بانکداری آمریکا که از این پیشنهاد اوباما استقبال کرده است در مصاحبه‌ای با بلومبرگ گفت: «از نظر من برنانکه بهترین گزینه است، زیرا سخت‌ترین روزها را تجربه کرده است و با کوله باری از این تجربه می‌تواند به کارش ادامه دهد. از نظر من پست‌های بالای اقتصادی باید مدت‌های طولانی در تصدی یک فرد درایتمند باقی بماند تا او بتواند ضمن استفاده از اطلاعات علمی ‌خود از تجربیاتی که در این دوره بدست آورده هم استفاده کند. تغییر مداوم روسای بزرگ اقتصادی هیچ نتیجه‌ای جز عقب نگه داشتن جریان اصلاحات اقتصادی در بر ندارد.»

وی ادامه داد:« رییس فدرال رزرو آمریکا در مقابل سناتورهای آمریکا با سوالات زیادی روبه‌رو خواهد شد. این سوالات از طرف سناتورهایی عنوان می‌شود که بر این باورند برنانکه در برابر بحران اقتصادی سریع عکس‌العمل نشان نداد و نتوانست از مصرف‌کنندگان آمریکایی حمایت کند.

کریستوفر داد در انتهای مصاحبه خود با بلومبرگ بر اختلاف نظر خود با سیاست‌های اقتصادی بن برنانکه در طی یک سال و اندی گذشته تاکید کرد و گفت: «در این بازه زمانی من با بخشی از این سیاست‌ها مخالف بودم ولی این مخالفت دلیل نمی‌شود تا بر انتخاب برنانکه انتقاد داشته باشم. از نظر من برنانکه بهترین گزینه است و می‌تواند بیشترین تاثیر را در خروج از بحران و مقابله با ورود به بحران دیگری داشته باشد.»

پیشنهاد اوباما برای باقی ماندن برنانکه در راس فدرال رزرو با رضایت کامل تیم اقتصادی وی انجام شد. تیموتی گیتنر وزیر خزانه داری آمریکا و لاری سامرز، رییس کنسول اقتصاد ملی آمریکا و رام امانوئل رییس امور اقتصادی خزانه‌داری همگی بر این انتخاب صحه گذاشتند.

بن برنانکه که ۵۵ سال سن دارد در جریان بحران اقتصادی در این کشور نرخ بهره بانکی را به نزدیک صفر کاهش داد و برای خارج کردن بازارهای اعتباری از رکود اقدام به تزریق بیشتر از یک هزار میلیارد دلار به سیستم بانکی آمریکا کرد. او هم اکنون وظیفه دارد بزرگترین اقتصاد دنیا را به روند رشد پیشین باز گرداند و نرخ ۱۰درصدی بیکاری را به کمتر از ۵درصد تقلیل دهد. او باید با استفاده از سیاست‌های اقتصادی مانع از افزایش نرخ تورم شود و اقتصاد را از تبعات منفی ناشی از این مشکل بزرگ برهاند. اما در راستای تحقق این اهداف با مشکلاتی هم مواجه است. ریچارد برنر اقتصاددان مرکز مورگان استنلی در این مورد می‌گوید: «وی با مشکلات زیادی روبه‌رو است که یک سال اول ریاست وی را به خود اختصاص می‌دهد ولی مساله مهم این است که برنانکه ظرفیت و توانایی لازم برای مقابله با این مشکلات را دارد و استراتژی خروج از این بحران جهانی را می‌شناسد .»

در پایان باید گفت آلن گرین‌اسپن رییس پیشین فدرال رزرو آمریکا برای مدت ۱۸ سال ریاست این مرکز را بر عهده داشت و توسط سه رییس جمهوری مختلف در آمریکا برای تصدی این پست نامزد شده بود که به تایید سنای آمریکا هم رسید.