کره جنوبی اولین موشک خود را به فضا پرتاب کرد

شادی آذری

پس از آنکه در هفته گذشته تلاش کره جنوبی برای پرتاب اولین موشک این کشور به فضا ناکام ماند، سرانجام دیروز سه‌شنبه این ماموریت با موفقیت به انجام رسید. این اقدام کره جنوبی تنها چند ماه پس از آن صورت گرفت که رقیبش یعنی کره‌شمالی به خاطر پرتاب موشکش خشم جهانی را برانگیخته بود.

البته کره جنوبی در این ماموریت خود با مشکلی هم مواجه شد. ماهواره‌ای که این موشک حمل می‌کرد نتوانست در مدار خود قرار گیرد. این موشک فضاپیما که قرار بود در روز چهارشنبه گذشته به فضا پرتاب شود اندکی پس از پرتاب بنا به دلایل فنی متوقف شد و به زمان دیگری موکول شد.

مقامات دولتی کره‌جنوبی روز چهارشنبه اعلام کردند که درست کمتر از هشت دقیقه مانده به پرتاب اولین موشک فضاپیمای این کشور این آزمایش موشکی متوقف شد.

وزارت فرهنگ، دانش و تکنولوژی کره جنوبی که مسوول برنامه‌های هوا و فضای این کشور است در این باره گفت که مهندسان، تصمیم گرفتند که پرتاب این موشک فضاپیما را متوقف سازند و سوختی که به پرتاب کننده موشک تزریق کرده بودند را از آن خارج نمایند. توسعه این موشک (Naro-۱ ) به شدت به مرکز تولیدات فضایی خروینچو روسیه وابسته است.

Naro-۱ موشکی ‌٣٣ متری است و با هزینه ‌٥/٥٠٢‌میلیارد وون (‌٤٠٠‌میلیون دلار) ساخته شده است.

به گفته کارشناسان، این اقدام سئول، پیونگ یانگ را نگران کرده است. کره جنوبی قصد دارد تا سال ‌٢٠١٨ یک موشک فضاپیما بسازد و این موشک را تا سال ‌٢٠٢٥ برای انجام فعالیت‌های اکتشافی به فضا بفرستد.

این اقدام کره جنوبی با واکنش کره شمالی مواجه شده و این کشور اعلام کرده است که همه واکنش‌های بین‌المللی به این اقدام کره جنوبی را از نزدیک دنبال می‌کند.

مقامات کره جنوبی امیدوارند که این موشک بتواند زمینه‌ساز تحقق هدفشان برای تبدیل کره‌جنوبی به قدرت فضایی منطقه در کنار کشورهای چین، ژاپن و هند باشد. اما کره شمالی اعلام کرده است که با دقت واکنش آمریکا و کشورهای همسایه در منطقه را به نظاره نشسته است. فعالیت‌های موشکی کره شمالی بر خلاف کره جنوبی از سوی شورای امنیت سازمان ملل ممنوع اعلام شده است و دلیل آن کاهش برنامه‌های موشکی نا‌مشخص کره شمالی در زمینه ساخت و پرتاب موشک‌های دوربرد اعلام شده است که تهدیدی برای سایر کشورها محسوب می‌شود. پس از پرتاب موشک

کره شمالی در ماه آوریل، شورای امنیت با تصویب تحریم‌های جدید پیونگ‌یانگ را تنبیه کرد.در هفته‌های اخیر، کره‌شمالی به وضوح روابط خود را با کره‌جنوبی تلطیف کرده است و حتی یکی از اتباع کره جنوبی که در کره شمالی مشغول به کار بود و سپس به مدت ۴ ماه زندان روانه شده بود را آزاد کرد، محدودیت‌های عبور و مرور را از مرز بین دو کره برداشت و اقدام به راه‌اندازی پروژه‌های مشترک و متحد‌سازی خانواده‌های از هم دور افتاده در جنگ دو کره کرد.