آتش‌سوزی ناحیه لس‌آنجلس «از کنترل خارج است»

گروه بین‌الملل- مقام‌های ایالت کالیفرنیا می‌گویند یک آتش‌سوزی طبیعی در کوه‌های نزدیک لس‌آنجلس ۱۲ هزار ساختمان را تهدید می‌کند و همچنان در حال گسترش است. گرمای هوا در چهار روز گذشته که از لحاظ شدت دما یک رکورد به حساب می‌آید به این آتش‌سوزی‌ها دامن زده است.

دستور تخلیه حدود ۱۰‌هزار منزل مسکونی صادر شده و آرنولد شوارتزنگر فرماندار ایالت آتش‌سوزی را «به طور کامل خارج از کنترل» توصیف کرده است.

حدود دو هزار مامور آتش‌نشانی سعی دارند این آتش که تاکنون بیش از ۱۴۲‌کیلومتر مربع از جنگل‌های اطراف لس‌آنجلس را سوزانده است مهار کنند. دوده و خاکستر این آتش‌سوزی آسمان منطقه را گرفته و روز یکشنبه حتی این دوده بر ساختمان‌ها و اتومبیل‌هایی در مرکز لس‌آنجلس نشست.

مقام‌ها گفتند که آتش به صورتی غیرقابل مهار در هر سو در حرکت است اما نیروی امدادی تلاش خود را بر ضلع شمالی آن که به سرعت پیش می‌رود متمرکز کرده است.

ماموران آتش‌نشانی همچنین سعی دارند مانع بالا رفتن شعله‌های آتش از «کوه ویلسون» در جنگل ملی لس‌آنجلس شوند جایی که تعداد زیادی آنتن‌های مخابراتی و یک رصدخانه قدیمی قرار دارد.

مقام‌های آتش‌نشانی گفتند که آتش به سه کیلومتری آنتن‌ها رسید.

پس از آنکه سه شهروند دچار سوختگی شدید شدند، آقای شوارتزنگر مردم را ترغیب کرد از دستور تخلیه اطاعت کنند.

او که هفته گذشته وضعیت اضطراری اعلام کرده بود، گفت: «کسانی بودند که گوش نکردند و سه نفر دچار سوختگی شدند که حالشان وخیم است چون به دستورات عمل نکردند.»

تاکنون حدود هزار خانه تخلیه شده است و مقام‌ها گفتند که آتش‌سوزی تنها به میزان ۵‌درصد مهار شده است.

بخش‌هایی از شهرهای آلتادینا، گلندل، پاسادینا و لا کرسنتا نیز دستخوش آتش شده است.

با توجه به پیش‌بینی‌ها در مورد داغ بودن هوا در روزهای آتی، گمان می‌رود که آتش‌سوزی تا یک هفته دیگر مهار نشود.

آتش‌سوزی‌های طبیعی یکی از پدیده‌های معمول در کالیفرنیا در فصل‌های تابستان و پاییز است؛ اما به ندرت تا این اندازه به مراکز جمعیتی نزدیک می‌شود.

هم‌اکنون آتش‌سوزی‌های طبیعی دیگری نیز هم‌اکنون در مرکز و شمال کالیفرنیا در جریان است.