فارس - گرچه نشانه‌هایی از بهبود شرایط اقتصادی آمریکا به چشم می‌خورد، ولی این روند کند و آرام به تنهایی برای جلوگیری از افزایش نرخ بیکاری و رشد تعداد بیکاران آمریکایی کافی نیست. آسوشیتدپرس در گزارش خود نوشت، پیش‌بینی می‌شود تعداد بیکاران آمریکایی طی ماه اوت بیش از ۲۲۵‌هزار نفر افزایش یافته باشد و نرخ بیکاری این کشور از ۴/۹درصد در ماه جولای به بیش از ۵/۹درصد رسیده است. به نظر می‌رسد آمریکا از شدیدترین بحران اقتصادی و مالی پس از جنگ جهانی دوم خارج شده است. بخش صنعتی آمریکا نیز برای نخستین بار طی ۱۹ ماه اخیر طی ماه اوت افزایش رشد داشته است.

فروش مسکن در آمریکا نیز همچنان روندی صعودی دارد؛ ولی اقتصاد آمریکا هنوز آنچنان قوی نشده است تا بتواند از افزایش نرخ بیکاری به بیش از ۱۰‌درصد تا اوایل سال ۲۰۱۰ جلوگیری کند. بروس کاسمن، کارشناس ارشد موسسه مالی جی پی مورگان در این باره گفت: ما هنوز مسیر طولانی و دردناکی را در پیش رو داریم. خبر خوب این است که ما این مسیر را آغاز کرده‌ایم، ولی خبر بد هم این است که ما به رشد اقتصادی سریع تری نیاز داریم تا نرخ بیکاری را کاهش دهیم.

افزایش ۲۲۵‌هزار نفری تعداد بیکاران کمترین رقم از سال گذشته تا کنون به شمار می‌رود. طی ماه جولای نیز ۲۴۷‌هزار نفر شغل خود را از دست دادند. این رقم طی سه ماه نخست امسال به طور میانگین به بیش از ۶۹۱‌هزار نفر در ماه رسیده است. این در حالی است که سطح دستمزدها و درآمدها در آمریکا همچنان روندی نزولی دارد و این مساله موجب کاهش چشمگیر هزینه‌های مصرفی در اقتصادی می‌شود که ۷۰‌درصد آن را هزینه‌های مصرفی تشکیل داده است.

بر اساس گزارش وزارت کار آمریکا تعداد افرادی که بیمه بیکاری دریافت می‌کنند، تا پایان هفته گذشته با ۹۲‌هزار نفر افزایش به بیش از ۲۳/۶میلیون نفر رسیده است.

کارشناسان اقتصادی به دقت تحولات آمریکا را زیر‌نظر دارند، ولی شاخص‌های اقتصادی این کشور به حدی ضد و نقیض است که هنوز نمی‌توان به جمع‌بندی قاطعی در مورد اقتصاد آمریکا دست یافت. فدرال رزرو آمریکا نیز در نشست ماه اوت خود پیش‌بینی کرد، اقتصاد این کشور از شش ماه دوم امسال با رشد و رونق روبه‌رو خواهد شد.، ولی شرایط بازار کار همچنان به شدت ضعیف و شکننده است. کارشناسان اقتصادی معتقدند اجرای بسته محرک ۷۸۷‌میلیارد دلاری همراه با کاهش مالیات‌ها و افزایش هزینه‌های دولتی و اجرای طرح جایگزینی خودروهای فرسوده مهم‌ترین علل رشد و رونق نسبی اقتصاد آمریکا است. جوبایدن معاون رییس‌جمهوری آمریکا گفت: اجرای طرح محرک اقتصادی آثاری به مراتب فراتر از حد تصور ما داشته است.