نگاهی به سوابق سیاسی نود و سومین نخست‌وزیر ژاپن

ایرنا- «یوکیو هاتویاما»، رهبر حزب دموکراتیک ژاپن که حزبش در چهل و پنجمین دور انتخابات مجلس نمایندگان این کشور با پیروزی چشمگیری روبه‌رو شده بود، دیروز در نخستین روز از نشست ویژه مجالس نمایندگان و مشاوران (دیت) به عنوان نود و سومین نخست‌وزیر این کشور برگزیده شد. بر اساس قوانین انتخاباتی ژاپن، حزب پیروز در انتخابات که قدرت را در مجلس نمایندگان در اختیار بگیرد، می‌تواند نخست‌وزیر را انتخاب کند. از سوی دیگر با توجه به این که قدرت در هر دو مجلس نمایندگان و مشاوران در اختیار احزاب مخالف به رهبری حزب دموکراتیک است، دیروز هاتویاما رهبر حزب پیروز را به عنوان نخست‌وزیر جدید این کشور برگزید. هاتویاما ۶۲ ساله نقش کلیدی در ایجاد موج سیاسی در دهه ۱۹۹۰ میلادی بر عهده داشته است، وی نوه «ایچیرو هاتویاما» نخست‌وزیر پیشین ژاپن است که علاقه‌مند به استفاده از کلمات «دوستی و دوست داشتن» بود که یوکیو هاتویاما رهبر کنونی حزب دموکراتیک به عنوان فلسفه سیاسی خود آنها را مورد استفاده قرار می‌دهد. هاتویاما پس از آن که به عنوان استادیار دانشگاه مدتی فعالیت کرد، در سال ۱۹۸۶ میلادی برای نخستین بار به عنوان نماینده حزب لیبرال دموکراتیک وارد مجلس نمایندگان ژاپن شد.

وی در سال ۱۹۹۳ میلادی حزب لیبرال دموکراتیک را به دلیل اختلافات سیاسی بر سر اصلاحات سیاسی ترک و حزب جدیدی را تشکیل داد. با برگزاری انتخابات سراسری مجلس نمایندگان ، حزب لیبرال دموکراتیک از کسب نتیجه قابل قبول برای در اختیار داشتن قدرت عاجز ماند. هاتویاما به عنوان معاون دبیر کابینه ضد ائتلاف حزب حاکم لیبرال دموکراتیک را که «ایچیرو اوزاوا» رهبر پیشین حزب دموکراتیک نیز در آن عضویت داشت، فعالیت می‌کرد. هنگامی‌که حزب لیبرال دموکراتیک مجددا قدرت را در اختیار گرفت، وی در یک ائتلاف دولتی حضور یافت اما در سال ۱۹۹۶ میلادی آن را ترک کرد. وی در سال ۱۹۹۹ میلادی حزب دموکراتیک را تشکیل داد و به عنوان رهبر این حزب برگزیده شد و تلاش بسیاری را برای تاثیرگذاری این حزب در ژاپن به کار گرفت. هاتویاما در سومین دوره رهبری بر حزب به دلیل موضوعات شخصی مورد انتقاد اعضا قرار گرفت و برای رهایی از این وضعیت پیشنهاد همکاری نزدیک با اوزاوا را به عنوان موسس حزبی دیگر ارائه کرد. در سال ۲۰۰۳ میلادی اعضای حزب اوزاوا به حزب دموکراتیک پیوستند، اما در سال ۲۰۰۵ میلادی این حزب در انتخابات سراسری مجلس نمایندگان با شکست روبه‌رو شد. در همین سال هاتویاما به عنوان دبیرکل حزب دموکراتیک برگزیده شد و به حمایت‌های خود از اوزاوا پس از آن که دستیار وی با رسوایی مالی روبه‌رو شده بود، ادامه داد. هنگامی‌که اوزاوا رهبر پیشین حزب دموکراتیک به دلیل رسوایی مالی دستیارش مجبور به استعفا از سمت رهبری حزب شده بود ، هاتویاما به این سمت برگزیده شد. هاتویاما از جمله نمایندگان حزب مخالف دولت ژاپن بود که مخالفت خود را با قانون مقابله با تروریسم این کشور اعلام کرده بود.

بر اساس این قانون، به نیروهای دریایی ژاپن اجازه سوخت رسانی به کشتی‌های جنگی کشورهای شرکت‌کننده در جنگ افغانستان به رهبری آمریکا در اقیانوس هند داده شد.