فارس- در حالی که یک سال از زمان فروپاشی و ورشکستگی موسسه مالی لمن برادرز می‌گذرد، رییس فدرال‌رزرو آمریکا تاکید کرد بحران مالی و رکود اقتصادی پایان یافته است. بن برنانکه تصریح کرد: البته نرخ رشد اقتصادی آمریکا بسیار پایین است و مدت زمانی طول خواهد کشید تا اشتغال و کار جدید در اقتصاد آمریکا ایجاد شود.

روسای بانک‌های مرکزی انگلیس و کانادا نیز ضمن هشدار نسبت به ادامه روند صعودی بیکاری نسبت به کاهش بیش از پیش نرخ بهره بانکی تاکید کردند. اقتصاد آمریکا با شدیدترین و بی‌سابقه‌ترین بحران و رکود اقتصادی از دهه ۱۹۳۰ میلادی روبه‌رو است.

برنانکه گفت: از نظر فنی و علمی‌، بحران و رکود در این نقطه پایان یافته است ولی بازیابی رشد و رونق کامل اقتصادی مستلزم زمان است. وزارت بازرگانی آمریکا نیز اعلام کرد: میزان خرده‌فروشی در اقتصاد این کشور طی ماه اوت ۷/۲‌درصد رشد داشته است. این رقم طی ماه جولای با افت ۲/۰‌درصدی روبه‌رو شد. این بالاترین رشد خرده‌فروشی در اقتصاد آمریکا از ژانویه ۲۰۰۶ میلادی است.

به اعتقاد کارشناسان، افزایش خرده‌فروشی نشانگر بهبود رشد و رونق اقتصادی آمریکا و تمایل بیشتر مصرف‌کنندگان برای خرید و هزینه کردن است. انتشار این خبر موجب افزایش شاخص سهام در بازارهای آمریکا و اروپا شده است. شاخص اس‌اند‌‌پی ۵۰۰ بیش از ۳/۰‌درصد افزایش یافت و به ۶۳/۱۰۵۲ واحد رسید. ارزش این شاخص از ماه مارس تاکنون بیش از ۵۵‌درصد رشد داشته است.