فارس- سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت (اوپک) در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی کرد که بهبود شرایط اقتصادی جهان موجب خواهد شد تا تقاضای جهانی نفت طی سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ افزایش یابد. اوپک در ادامه این گزارش افزود: میزان تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۱۰ بیش از ۱۵۰‌هزار بشکه و در سال جاری بیش از ۱۴۰‌هزار بشکه افزایش خواهد یافت.

بر اساس این گزارش، مصرف جهانی نفت در سال جاری میلادی با ۸/۱‌درصد کاهش به ۰۵/۸۴‌میلیون بشکه در روز خواهد رسید و این رقم در سال ۲۰۱۰ با ۶/۰‌درصد افزایش به ۵۶/۸۴‌میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

اوپک افزود: شواهد حاکی از آن است که شرایط جهانی اقتصاد رو به بهبود است و احتمال می‌رود قیمت نفت در سطح ۷۰ دلار برای هر بشکه تثبیت شود. اعضای اوپک در اجلاس هفته گذشته تصمیم گرفتند به منظور جلوگیری از بالا رفتن قیمت جهانی نفت که موجب آسیب به روند رو به رشد اقتصاد جهانی می‌شود، برای سومین بار سهمیه‌های تولید خود را بدون تغییر حفظ کنند. آژانس بین‌المللی انرژی نیز در پیش‌بینی خود برای سال ۲۰۱۰ میزان رشد مصرف جهانی نفت خام را سه‌برابر میزان پیش‌بینی شده اوپک برآورد کرده است. آژانس بین‌المللی انرژی در پیش‌بینی اخیر خود اعلام کرد: میزان تقاضای نفت در سال ۲۰۱۰ با ۴۵۰‌هزار بشکه افزایش به متوسط ۷/۸۵‌میلیون بشکه در روز خواهد رسید. بر اساس این گزارش میزان پایبندی اعضای اوپک به سهمیه‌های تولید به کمتر از ۶۵‌درصد رسیده است.