وعده تقسیم قدرت

عکس: یونایتدپرس، محمد خیرخواه

گروه بین‌الملل- امید ایران‌مهر: حامد کرزی یک روز پس از آن‌که از سوی کمیسیون انتخابات افغانستان به‌عنوان رییس دولت جدید این کشور معرفی شد، در اولین سخنرانی‌اش بر ایجاد حکومت «مشارکت ملی» تاکید کرد. کرزی که روز سه‌شنبه در کنار دو معاون خود؛ قسیم فهیم و محمدکریم خلیلی، در یک کنفرانس خبری در کابل سخن می‌گفت، تاکید کرد که همه تلاش‌ها بر این خواهد بود تا دولت جدید او، آیینه‌ای تمام‌نما از همه مردم افغانستان باشد. آیینه‌ای که مردم همه سلایق خود را در آن ببینند و خدمت به مردم به وضوح در آن دیده شود.

حامد کرزی تصریح کرد: امروز اعلام می‌کنم که هیچ کسی خود را از حکومت ما دور نبیند. رقابت ما در جریان انتخابات، مربوط به همان دوران بود، اما هدف ما خدمت بهتر به مردم افغانستان است. وی با اشاره به اعلام نامش به عنوان رییس‌جمهوری افغانستان از سوی کمیسیون انتخابات این کشور، خواهان احترام همه افغان‌ها به تصمیم کمیسیون یاد شده به عنوان یکی از نهادهای قانون اساسی شد. وی با قدردانی از تلاش نیروهای امنیتی داخلی و خارجی و سازمان ملل متحد در برگزاری انتخابات گفت: بهتر بود برای تحکیم دموکراسی عبدالله عبدالله درمرحله دوم انتخابات شرکت می‌کرد. کرزی با بیان این‌که از پروسه انتخابات مطابق قانون پیروی کرده است ، گفت که شرکت در دور دوم هم، هر چند برای وی آسان نبود؛ اما آن را پذیرفت و اکنون که کمیسیون چنین تصمیمی‌گرفته است، همه باید به آن احترام بگذارند. کرزی با تاکید بر این‌که «افغانستان نیاز به وحدت ملی و امنیت پایدار، توسعه و پیشرفت دارد» گفت: افغانستان مشکلات خاص خود را دارد و پس از سه دهه جنگ به سوی نظام بهتر در حال حرکت است، باید تلاش کنیم تا حکومت از مشکلاتی که با آن رو به رو است خارج شود. وی در ادامه تصریح کرد که دولت آینده مبتنی بر قانون خواهد بود تا به جذب شفاف کمک‌های جامعه جهانی در کشور کمک کند.

دعوت طالبان به صلح

حامد کرزی در بخش دیگری از این نشست خبری از «تحکیم صلح» به عنوان یکی از اصول مهم دولت آتی خود در سیاست داخلی یاد کرد و یادآور شد که به درخواست‌های خود از طالبان برای پیوستن به صلح در این دوره ادامه خواهد داد. کرزی تصریح کرد که دولت جدید افغانستان به تلاش‌های خود برای دعوت از کسانی که به هر دلیل با در اختیار گرفتن سلاح در حال نبرد با دولت هستند، بر اساس قانون اساسی و در مشورت با جامعه جهانی ادامه می‌دهد.

کرزی در این سخنان بار دیگر دست دوستی به سوی طالبان دراز کرد و گفت: از تمامی‌برادرانمان در گروه طالبان می‌خواهیم که به خانه‌شان بازگردند. وی بار دیگر با تاکید بر اینکه همه مردم حق مشارکت در حکومت آتی را خواهند داشت، تصریح کرد: افراد کارآمد دو جناح موافق و مخالف می‌توانند در حکومت آینده مشارکت داشته باشند.

وعده مبارزه با فساد

کرزی همچنین بر مبارزه با فساد اداری تاکید کرد، اما به برنامه مشخصی در این عرصه اشاره نکرد. وی گفت: افغانستان از نظر فساد اداری بسیار بدنام شده است. تلاش ما این است که به هر شیوه ممکن این لکه را از دامن خود پاک کنیم و تلاش کنیم که به مردم افغانستان و جهان ثابت کنیم که افغانستان در تلاش خود صادق است و کامیاب می‌شود. حامیان بین‌المللی افغانستان، مبارزه این کشور در راستای از بین بردن فساد اداری را در سال‌های گذشته ناکام می‌دانند.

وی با بیان این‌که به حمایت‌های خود از کمیسیون مبارزه با فساد اداری که سال گذشته تشکیل شد، ادامه می‌دهد، یادآور شد: فساد اداری تنها با عزل و نصب افراد از بین نمی‌رود، بلکه برای ریشه کن ساختن این پدیده شوم نیاز به اراده جمعی و تلاش دولت است. کرزی علاوه بر این از ناامنی، کشت و تولید مواد مخدر و فقر به عنوان دیگر چالش‌های فراروی دولت آتی یاد کرد.

بسته سیاستی آمریکا

در همین حال یک نشریه غربی از تهیه و ارائه بسته‌ای پیشنهادی از سوی دولت آمریکا به حامد کرزی برای گسترش مبارزه با فساد اداری در این کشور خبر داد. روزنامه «مک لاچی» این بسته را در راستای نگرانی آمریکا از تبعات روند انتخابات اخیر بر مشروعیت دولت آینده افغانستان ارزیابی کرده است. بر اساس این گزارش آمریکایی‌ها امیدوارند با اجرای سیاست‌های تدوین شده در این بسته که در سکوت خبری تهیه شده است، به افزایش محبوبیت کرزی کمک کنند. محبوبیتی که به دنبال تقلب گسترده در دور اول انتخابات و انصراف رقیب اصلی وی عبدالله عبدالله از شرکت در رقابت دور دوم که شائبه تقلب در آن وجود داشت، تا حد زیادی ضربه خورده بود. آنان می‌خواهند این بسته زمینه را برای مشروعیت‌بخشی به دولت آینده که اکنون به نظر می‌رسد با بحران مشروعیت مواجه شده است، فراهم کند. این نشریه نوشت آمریکایی‌ها از کرزی خواسته‌اند با عزل مقاماتی که شائبه فساد اداری درباره آن‌ها وجود دارد و همچنین تعویض وزرای ناکارآمد به تحقق اهداف این بسته که موجب افزایش محبوبیت وی است، کمک کند. این نشریه نوشت که موفقیت بسته‌ پیشنهادی آمریکا به میزان «اراده» کرزی برای ایجاد «اصلاحات اساسی» در سیاست‌های دولت آینده افغانستان بستگی خواهد داشت.

تلاش برای اعاده مشروعیت کرزی

رییس‌جمهوری آمریکا هم درپی اعلام نام رییس جدید دولت افغانستان به حامد کرزی همتای افغانستانی خود شادباش گفت، اما در عین حال از او خواست تا در دور دوم، تلاش‌ها را روی مبارزه با فساد دولتی و تقویت دفاعی آن کشور متمرکز کند. اوباما که در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، تصریح کرد: در تماس تلفنی با آقای کرزی بر این نکته تاکید کردم که این باید نقطه‌ای از زمان باشد که ما نوشتن فصل تازه‌ای را در آن شروع می‌کنیم. وی ادامه داد که وقتی کرزی به من اطمینان داد که هر چه در توان دارد در تحقق این خواسته‌ها به کار خواهد گرفت، به او گفتم اثبات این قضیه نه درکلمات، بلکه در اعمال خواهد بود.

رییس جمهوری آمریکا در مجموع جریان انتخابات اخیر افغانستان را آشفته و در هم توصیف کرد اما بر این نکته تاکید ورزید که کرزی در انطباق با قوانین افغانستان در این انتخابات به پیروزی رسیده است. همزمان شبکه تلویزیونی «فرانس بیست و چهار» در گزارشی «بی‌اعتباری» حامد کرزی را مهم‌ترین مشکل اوباما درباره افغانستان توصیف کرد. این شبکه تلویزیونی در گزارش خود خاطرنشان کرد: باراک اوباما از ماه‌ها پیش اعلام کرده بود خواهان همتایی «معتبر» در افغانستان است، اما اکنون همتای وی حامد کرزی در میان مخالفت‌های فراوان به ریاست دولت رسیده است و این باعث می‌شود مشروعیت وی با چالش‌های جدی رو‌به‌رو شود. به نظر می‌رسد این بزرگترین مشکل اوباما در حوزه مسائل افغانستان طی ماه‌های آینده باشد.