یک برد خانگی برای اوباما

شادی آذری

سر انجام پس از مدت‌ها بحث و بررسی در مورد لایحه پیشنهادی باراک اوباما، رییس جمهوری ایالات متحده، این لایحه شنبه شب به تصویب کنگره رسید که دموکرات‌ها در آن اکثریت را تشکیل می‌دهند. تصویب این لایحه با اختلاف نزدیک ۲۲۰‌رای در برابر ۲۱۵‌رای حکایت از اختلاف نظرهای بسیار اعضای سنا در آن مورد دارد. مدتی بود که موضوع لایحه بهداشت و درمان سایر مسائل را در آمریکا تحت‌شعاع خود قرار داده بود. بر اساس این لایحه که یک پیروزی تاریخی را برای اوباما به ارمغان آورد پوشش بیمه‌ای برای امور بهداشت و درمان ده‌ها میلیون نفر دیگر از مردم این کشور را در بر خواهد گرفت و از سوی دیگر محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌ای بر صنعت بیمه آمریکا وضع خواهد شد.

نانسی پلوسی، سخنگوی پیروز کنگره تصویب این لایحه را مشابه تصویب قانون امنیت اجتماعی در سال ۱۹۳۵ و قانون مراقبت‌های بهداشتی ۳۰ سال پیش دانست و اوباما نیز با انتشار بیانیه‌ای گفت: «من منتظر امضای این لایحه و تبدیل آن به قانون تا پایان سال میلادی جاری هستم.» یک نماینده جمهوری‌خواه کنگره، به نام جان دینگل که یک قانونگذار ۸۳ ساله اهل میشیگان است و پس از جانشینی پدرش از سال ۱۹۵۵ تاکنون لایحه بیمه درمان را به همه کنگره‌ها تقدیم کرده است می‌گوید: « این لایحه ۹۶‌درصد از آمریکایی‌ها را تحت پوشش قرار می‌دهد. در واقع این لایحه همه را بدون در نظر گرفتن میزان سلامت یا درآمد پوشش می‌دهد. بر این اساس آن‌ها به خدمات بهداشت و درمان قابل پرداخت در هر زمانی که نیاز داشته‌ باشند، دسترسی خواهند داشت.»رقابت بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان برای دستیابی به رای نهایی به آنجا رسید که محافظه‌کاران هر دو جناح برای وضع محدودیت‌های سخت در مورد تخصیص بیمه درمانی به سقط جنین هم صدا شدند. این ماده از لایحه با برتری ۲۴۰‌رای در برابر ۱۹۴‌رای به تصویب رسید. بنابراین از این پس سقط جنین به‌جز در موارد خاص مشمول بیمه نخواهد شد.

وقتی تعداد آرا برای تصویب نهایی کل لایحه خوانده می‌شد، با شمارش رای دویست و هجدهم که نشان‌دهنده اکثریت آرا بود، صدای خوشحالی دموکرات‌ها به گوش رسید. دقایقی بعد در حالی که دموکرات‌ها دقیقه شماری می‌‌کردند تا نتیجه را بشنوند، پلوسی چکش را به دست گرفت و بر میز کوبید و با شعف اعلام کرد: «لایحه تصویب شد.» ارزش این لایحه بالغ بر ۲/۱‌تریلیون دلار است.

لایحه مذکور تا حدود زیادی بر تسهیل قوانین مربوط به شرکت‌های بیمه خصوصی برای کاهش هزینه‌های بیمه‌شدگان فعلی، در برخی موارد تا ۱۰‌درصد، تکیه دارد. اما تحلیلگران کنگره بر این باورند که این برنامه تعداد بیمه نشدگان را چندان تغییر نخواهد داد. این در حالی است که اولویت بخشی به کاهش تعداد بیمه نشدگان همان موضوعی بود که از ابتدا وجه تمایز بین جمهوری‌خواهان و دموکرات‌های آمریکا بود.