سفر اوباما به آسیا

رفیعه هراتی - روز پنج‌شنبه ۱۲ نوامبر باراک اوباما سفر خود را به آسیا آغاز خواهد کرد. با وجود آن که ژاپن مهمترین متحد آمریکا در منطقه است، دیدار اوباما از این کشور با سردی همراه خواهد بود، زیرا دولت جدید ژاپن تمایلی برای حمایت از سیاست خارجی آمریکا برای مثال در افغانستان ندارد. باراک اوباما همچنین در اجلاس رهبران منطقه آسیا-اقیانوسیه شرکت خواهد کرد. این منطقه قوی‌ترین رشد اقتصادی را داشته است. از همه مهمتر، رییس‌جمهوری آمریکا چهار روز را در چین سپری خواهد کرد. محور مذاکرات در چین تلاش‌های بین‌المللی برای کنترل انتشار گاز کربن به منظور محدودکردن تغییرات آب و هوایی جهان خواهد بود. در مورد روابط اقتصادی به ویژه نگرانی آمریکا درباره کاهش ارزش یوآن نیز مذاکراتی صورت خواهد گرفت.

سالگرد فروپاشی دیوار برلین

روز دوشنبه در آلمان و دیگر نقاط جهان جشن بیستمین سالگرد فروپاشی دیوار برلین برگزار شد. به‌رغم مشکلات اقتصادی کنونی در این منطقه نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد مردم کشورهای اروپای شرقی و مرکزی که قبلا تحت حاکمیتی به شیوه شوروی قرار داشتند، به شدت به دموکراسی آزاد و نظام سرمایه‌داری متعهد مانده‌اند.

تنش مجدد بین موگابه و چانگیرای

در زیمبابوه احتمالا دوباره تنش‌ها بین رییس‌جمهوری رابرت موگابه و نخست‌وزیر مورگان چانگیرای افزایش خواهد یافت. روی بنت، یکی از مقامات ارشد حزب چانگیرای به اتهام فعالیت تروریستی روز دوشنبه به پای میز محاکمه رفت. او در ماه فوریه دستگیر و به توطئه علیه دولت موگابه متهم شد.

انتخاب رییس شورای اروپا

اجلاس ویژه اتحادیه اروپا تا اواخر هفته توسط سوئدی‌ها تشکیل می‌شود تا افرادی را برای دو پست جدید قاره اروپا انتخاب کند. با توجه به اینکه سرانجام معاهده لیسبون توسط هر ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا تصویب شد، راه برای انتخاب رییس شورای اروپا باز شده است. رییس شورای اروپا در امور بین‌المللی به نمایندگی از همه کشورهای عضو سخن می‌گوید. همچنین یک نماینده عالی رتبه به عنوان وزیر امور خارجه اتحادیه اروپا انتخاب خواهد شد. به‌رغم تصورات فراوان مبنی بر انتخاب تونی بلر به عنوان رییس شورای اروپا، به احتمال زیاد دولت‌های اروپایی شخصی نه‌چندان معروف همچون نخست‌وزیر بلژیک، هرمان ون رومپی را به این پست منصوب خواهند کرد.