دیدار از دیوار

گروه بین‌الملل، شادی آذری- اوباما دیروز در حالی‌که برفراز دیوار چین با حیرت به عظمت این ساخته دست بشر می‌نگریست، مجذوب وسعت تاریخ شد. او در حالی که به تنهایی از سراشیبی آن پایین می‌آمد و دستانش را در جیب‌هایش فرو برده بود، گفت: «این سحرآمیز است. به ما گذر تاریخ را یادآوری می‌کند و این‌که حضور ما روی زمین آنقدر طولانی نیست. خوب است حداکثر استفاده را از آن ببریم.»

از دوران ریاست جمهوری ریچارد نیکسون به بعد، دیدار از دیوار چین برای روسای جمهوری آمریکا که به چین سفر می‌کنند به یک سنت تبدیل شده است و این مهمترین توقف اوباما برای تماشای مناظر طی این تور دیپلماتیک آسیایی او بود. پس از این بازدید اوباما به سوی سئول پایتخت کره جنوبی راهی شد تا با دیدار از آن به سفر هشت روزه خود به آسیا پایان دهد. اوباما که لباس زمستانی به تن داشت به مدت نیم ساعت در حالی که در امتداد دیوار کنگره دار چین قدم می‌زد با مردم آنجا دیدار کرد و به سمت قلعه دیده‌بانی که ۵۰۰ سال پیش ساخته شده بود رفت.

اولین قسمت‌های این دیوار عظیم در بیش از ۲۰۰۰‌سال پیش ساخته شده‌است. این دیدار تفریحی اوباما از دیوار چین و قلعه‌های شهر ممنوعه تنها بخش‌هایی از سفر هشت روزه او بودند که از دلمشغولی دوباره آمریکا درباره منطقه حکایت داشت. اوباما در این سفر به دنبال ایجاد اطمینان دوباره برای متحدانش در منطقه یعنی ژاپن و آسیای جنوب شرقی بود و این همان ماموریتی است که امروز در دیدارش از کره جنوبی نیز دنبال خواهد کرد. در چین هم او تلاش کرد تا شتابی مثبت به روابط آمریکا با قدرت جدید جهان و رقیب بالقوه آمریکا یعنی کشور چین ببخشد.

رییس قوه قانونگذاری چین، وو بانگگو روز دوشنبه به اوباما گفته بود: «در چین گفته می‌شود اگر می‌خواهید تاریخ ۱۰۰ سال گذشته چین را ببینید به شانگهای بروید، اگر به دنبال تاریخ ۱۰۰۰ سال گذشته چین هستید به پکن بروید و اگر در پی کشف تاریخ ۲۰۰۰سال گذشته چین هستید به ژیان، پایتخت امپراتوری اولین امپراتور چین و سلسله‌های اخیر امپراتوری بروید». اوباما هم در پاسخ گفت که تحت تاثیر تکاپوی شهر شانگهای قرار گرفته است. همان شهری که در آن با دانشجویان چین ملاقات کرد. او گفت می‌توان نشانه‌های ظهور چین به عنوان یک قدرت بزرگ اقتصادی را آنجا مشاهده کرد. در سفر اوباما به چین روسای جمهوری آمریکا و چین به راهکارهای لازم برای حل و فصل اختلافات تجاری دو کشور هیچ گونه اشاره‌ای نکردند. تنها اوباما و هو جین تائو طی بیانیه مشترکی بر گسترش تجارت و سرمایه‌گذاری آزاد بین دو کشور تاکید کردند و خواستار عزم جهانی برای مقابله با سیاست‌های حمایتی در بخش تجارت و بازرگانی شدند‌. رییس جمهوری چین تاکید کرد‌: پکن و واشنگتن به مذاکرات دو جانبه برای حل و فصل اختلافات تجاری ادامه خواهند داد‌. اوباما نیز ضمن انتقاد ملایم از سیاست‌های تجاری چین‌، گفت‌: چین با پایین نگه داشتن ارزش یوان به فکر گسترش صادرات خود است‌. امیدوارم چین در بلند مدت به فکر اصلاح سیاست‌های ارزی خود باشد‌. کلیه کشورهای جهان از جمله چین باید برای برقراری تعادل و ثبات در اقتصاد جهانی مشارکت کنند‌. دومینیک استراس کان، رییس صندوق بین‌المللی پول نیز در حاشیه نشست اخیر اپک در سنگاپور خواستار اصلاح هر چه سریع‌تر سیاست‌های ارزی چین و افزایش ارزش یوان شد‌. رییس جمهوری چین بدون اشاره به سیاست‌های ارزی این کشور و ارزش یوان‌، تنها گفت‌: چین و آمریکا برای اتخاذ سیاست‌های اقتصادی هماهنگ و کمک به رشد و رونق باثبات و پایدار اقتصاد جهانی همکاری خواهند کرد‌. مقام‌های چینی طی روزهای گذشته به شدت فشارهای غرب به خصوص آمریکا را برای افزایش ارزش یوان رد کرده اند‌. شایان ذکر است طی ماه‌های اخیر روابط تجاری آمریکا و چین دستخوش تحولات منفی زیادی بوده است و دو کشور اقدامات تلافی جویانه‌ای را بر ضد صادرات و واردات کالاهای مختلف اعمال کرده‌اند‌.