دومین حمله دزدان دریایی به کشتی آمریکایی مارسک آلاباما

رفیعه هراتی- نیروی دریایی اتحادیه اروپا اعلام کرد روز چهارشنبه دزدان دریایی سومالی برای دومین‌بار طی هفت ماه گذشته به کشتی مارسک آلاباما حمله کردند اما نگهبانان روی عرشه‌این کشتی باری آمریکایی به‌این حمله پاسخ دادند.

دزدان دریایی آوریل گذشته کشتی مارسک آلاباما را دزیدند و کاپیتان کشتی ریچارد فیلیپس را گروگان گرفتند و او را به زور اسلحه به مدت پنج روز در یک قایق نجات نگهداری کردند. تک تیراندازان نیروی دریایی در یک حمله جسورانه شبانه فیلیپس را آزاد کردند. در‌این حمله سه دزد دریایی کشته شدند.

دزدان دریایی سومالی در ابتدای روز چهارشنبه در ۳۵۰‌میل دریایی شرق ساحل سومالی با سلاح‌های اتوماتیک به‌این کشتی حمله کردند، اما نگهبانان کشتی شلیک دزدان دریایی را پاسخ دادند و از دزدیده شدن ‌این کشتی جلوگیری کردند.

فرمانده جان هاربر، سخنگوی نیروی دریایی اتحادیه اروپا، مورد هدف قرارگرفتن مارسک آلاباما را برای دومین بار «شانس محض» نامید. وی گفت: «مارسک آلاباما اولین کشتی‌ای نیست که دوبار مورد حمله قرار گرفته است و هر کشتی‌ای که از‌این منطقه می‌گذرد احتمال دارد مورد حمله قرار گیرد. دست‌کم‌این‌بار کشتی مارسک آلاباما یک گروه محافظ در اختیار داشت و توانست‌این حمله را خنثی کند.»

نیروی دریایی اتحادیه اروپا در بیانه‌ای اعلام کرد یک هواپیمای گشت از شاخ آفریقا برای تحقیق فراخوانده شده است و به نزدیک‌ترین کشتی نیروی دریایی اتحادیه اروپا ماموریت داده شده است به جست‌وجوی‌این گروه دزدان دریایی بپردازد. با فروکش کردن باران‌های فصلی، دزدان دریایی در هفته‌های اخیر حملات خود را به شدت افزایش داده‌اند. روز دوشنبه یکی از دزدان دریایی گفت دزدان دریایی سومالی برای آزاد کردن ۳۶ خدمه یک کشتی اسپانیایی ۳/۳‌میلیون دلار دریافت کردند.‌این امر نشان دهنده آن است که‌این معامله چقدر برای سومالیایی‌های فقیر سودآور است.

کره جنوبی اعلام کرد که این هفته یک ناو جنگی را به آبهای سومالی ‌می‌فرستد تا مسوولیت واحد کره‌ای شرکت کننده در ماموریت بین‌المللی مبارزه با دزدی دریایی در سواحل سومالی را بر عهده گیرد. گروه نیروی دریایی کره جنوبی در سواحل سومالی فعالیت ‌می‌کند و از کشتی‌های وابسته به کشورهای دیگر که از نزدیکی آن عبور ‌می‌کنند نیز حمایت ‌می‌کند.

ناوگان دریایی بین‌المللی متشکل از ۲۵ کشتی جنگی با مشارکت آمریکا، اتحادیه اروپا، چین، روسیه، ترکیه و هند در سواحل سومالی در شاخ آفریقا حضور دارند.