گروه بین‌الملل- روز سه‌شنبه شاخص‌ها در وال‌استریت یک روز نامتعادل را با وضع متفاوتی به پایان رساندند، چرا که افزایش قیمت کالا، ارزش سهام شرکت‌های انرژی و مواد را افزایش داد.

شاخص‌های عمده سومین روز افزایش متوالی را ثبت کردند و به رکورد جدیدی در ۱۳‌ماه گذشته دست یافتند؛ اما در بورس نیویورک و بازارسهام نسدک تعداد سهامی که با کاهش روبه‌رو شدند بیشتر از تعدادی بود که افزایش یافتند. به دلیل اخبار متفاوت درباره خرده‌فروشان و تولید صنعتی، در اغلب ساعات روز شاخص‌ها نوسان داشتند.

سرمایه‌گذاران بر گزارش‌های درآمدی خرده‌فروشان تمرکز کردند تا درک بهتری از یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های بازارسهام به دست آورند مبنی براین که مصرف‌کنندگان چقدر هزینه می‌کنند. شرکت‌های هوم دیپوت، ساکس و تارگت همگی گزارش‌های درآمدی بهتر از حد انتظاری را برای فصل سوم منتشر کردند، اما اعلام کردند پیش از فصل خرید تعطیلات محتاط هستند.

گزارش تولید صنعتی بر وال‌استریت تاثیرگذاشت. دولت فدرال اعلام کرد تولید در کارخانه‌ها، معادن و نیروگاه‌های آمریکا در ماه اکتبر ۱/۰درصد افزایش یافته است. این میزان کمتر از ۴/۰‌درصد افزایش پیش‌بینی شده توسط اقتصاددانان بود.

در این میان نشانه‌های تورم اندک باقی ماند که این امرعلامت خوشایندی برای اقتصاد بود. شاخص بهای تولیدکننده وزارت کار آمریکا که تورم را در سطح عمده‌فروشی اندازه‌گیری می‌کند، در ماه اکتبر کمتر از حد انتظار رشد کرد. این شاخص ۳/۰‌درصد افزایش یافت که کمتر از پیش‌بینی اقتصاددانان بود.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۴۶/۳۰‌واحد یا ۳/۰‌درصد افزایش یافت و به ۴۲/۱۰۴۳۷‌واحد رسید. این نهمین افزایش این شاخص طی ۱۰‌روز و بالاترین سطح این شاخص از ۲اکتبر سال ۲۰۰۸ تاکنون بود. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۰۲/۱‌واحد یا ۱/۰ درصد رشد کرد و به ۳۲/۱۱۱۰ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت با ۹۳/۵ واحد یا ۳/۰‌درصد افزایش به ۷۸/۲۲۰۳ واحد رسید.

در میان احتیاط سرمایه‌گذاران درپی افزایش اخیر در بازارهای سهام آسیا، روز چهارشنبه بورس‌های این منطقه وضع متفاوتی پیدا کردند.

بورس‌های ژاپن و هنگ کنگ سقوط کردند، درحالی که شاخص‌های کره جنوبی و شانگهای با افزایش روبه‌رو شدند.

شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن ۱۳/۵۳‌واحد یا ۶/۰ درصد سقوط کرد و به ۸۰/۹۶۷۶‌واحد رسید. شاخص هنگ سنگ هنگ کنگ ۸۲/۱۴‌واحد یا ۱/۰‌درصد کاهش یافت و به ۳۳/۲۲۸۹۹‌واحد رسید. بورس‌های هندوستان، اندونزی و تایلند نیز دچار کاهش شدند.

شاخص کاسپی کره جنوبی ۱/۱‌درصد افزایش یافت و به ۹۷/۱۶۰۳‌واحد رسید. شاخص شانگهای نیز با ۶/۰درصد افزایش به ۲۳/۳۳۰۳‌واحد رسید.