گروه بین‌الملل- گرچه سرمایه‌گذاران نگران اوضاع فصل خرید در تعطیلات بودند، وال‌استریت ماه نوامبر را با بهترین عملکرد ماهانه از تابستان تاکنون به پایان رساند. روز دوشنبه شاخص‌ها دچار نوسان شدند اما روز را با افزایش به پایان رساندند زیرا معامله‌گران از این گزارش که فروش خرده‌فروشی به طور کلی در تعطیلات شکرگزاری نومیدکننده بود دلسرد نشدند. ارزش سهام خرده‌فروشانی چون مکیز و ساکس به شدت کاهش یافت اما ارزش سهام فروشگاه‌های آنلاین همچون آمازون به دلیل گزارش فروش خوب اینترنتی با افزایش روبرو شد.

شاخص‌های میانگین صنعتی داوجونز و استاندارد اند پورز ۵۰۰ در ماه نوامبر بیش از ۵ درصد افزایش یافتند. این بیشترین افزایش ماهانه این شاخص‌ها از ماه جولای تاکنون بود.

مرکز شاپر ترک اعلام کرد فروش خرده‌فروشی در روزهای جمعه و شنبه یعنی آغاز فصل خرید تعطیلات ۹/۰ درصد افزایش داشته است اما خریداران کمتری به فروشگاه‌‌ها رفته‌اند. بر اساس شرکت جستجوی اینترنتی کام‌اسکور فروش آنلاین در روزهای پنجشنبه و جمعه ۱۱ درصد افزایش داشت.

سرمایه‌گذاران نگران هستند که افزایش بی‌کاری موجب شود خریداران طی تعطیلات تمایلی به خرید نداشته باشند. معامله‌گران در انتظار انتشار گزارش بی‌کاری در ماه نوامبر هستند تا از چگونگی صرف هزینه توسط مصرف‌کنندگان طی ماه دسامبر وماه‌های بعد از آن نشانه‌ای به دست آورند. روز یکشنبه فدراسیون ملی خرده‌فروشی آمریکا پیش‌بینی کرد فروش تعطیلات نسبت به سال گذشته یک درصد کاهش می‌یابد.

روز دوشنبه شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۹۲/۳۴ واحد یا ۳/۰ درصد افزایش یافت و به ۸۴/۱۰۳۴۴ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۱۴/۴ واحد یا ۴/۰ درصد رشد کرد و به ۶۳/۱۰۹۵ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت نیز با ۱۷/۶ واحد یا ۳/۰ درصد افزایش روبرو شد و به ۶۰/۲۱۴۴ واحد رسید. شاخص داوجونز در پنجمین افزایش متوالی ماهانه خود طی ماه نوامبر ۶۳۲ واحد یا ۵/۶ درصد افزایش یافت. شاخص‌ استاندارد اند پورز ۵۰۰ طی ماه نوامبر ۷/۵ درصد و شاخص نسدک کامپوزیت ۹/۴ درصد رشد کرد.

درپی افزایش روز دوشنبه وال‌استریت و اطمینان از این که بحران بدهی دبی احتمالا به بهبود جهانی لطمه وارد نخواهد کرد، روز سه‌شنبه بورس‌های آسیا با افزایش روبرو شدند.

در ژاپن شاخص میانگین نیکی ۲۲۵، ۶۵/۲۲۶ واحد یا ۴/۲ درصد افزایش یافت و به ۲۰/۹۵۷۲ واحد رسید. شاخص هنگ‌سنگ هنگ کنگ ۱۴/۲۷۴ واحد یا ۳/۱ درصد رشد کرد و به ۶۴/۲۲۰۹۵ واحد رسید. پس از آن که دولت کره جنوبی اعلام کرد صادرات در ماه نوامبر نسبت به سال گذشته و برای نخستین‌بار طی ۱۳ ماه گذشته افزایش داشته است، شاخص کاسپی این کشور ۹/۰ درصد رشد کرد.