پیش‌بینی‌ زیان 6/5 میلیارد دلاری شرکت‌های هواپیمایی در سال 2010

گروه بین‌الملل- روز سه‌شنبه انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی اعلام کرد صنعت جهانی هواپیمایی در سال ۲۰۱۰ سال وحشتناک دیگری را پیش‌رو خواهد داشت چراکه به‌رغم بهبود اندک در حمل و نقل مسافر و بار شرکت‌های هواپیمایی با زیان ۶/۵ میلیارد دلاری روبرو خواهند شد. بر اساس اعلام انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی سود پایین و افزایش هزینه‌ها همچنان برای شرکت‌های هواپیمایی جهان دردسرساز خواهند بود. شرکت‌های هواپیمایی از سال ۲۰۰۰ تاکنون ۴۹ میلیارد دلار زیان داده‌اند. این انجمن برآورد زیان ۱۱ میلیارد دلاری برای کل سال ۲۰۰۹ را تغییر نداد.

مدیرعامل انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی جیوانی بیسیگنانی گفت «شرایط دشوار را پشت سر گذاشته‌ایم، برخی از آمار کلیدی در جهت صحیح حرکت می‌کنند. به احتمال زیاد تقاضا بهبود خواهد یافت و پیش‌بینی می‌شود شرکت‌های هواپیمایی هزینه‌های غیر سوختی را کاهش دهند.»

انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی عنوان کرد شرکت‌های هواپیمایی سودی معادل قیمت یک مایل پرواز به دست می‌آورند. به دلیل وجود بیش از اندازه هواپیما در بازار و بودجه کمتر شرکت‌ها برای سفر سود شرکت‌های هواپیمایی در سال ۲۰۱۰ بهبود چندانی نخواهد یافت.

این انجمن به دلیل طولانی شدن بحران اقتصادی مجبور شده است پیش‌بینی خود را کاهش دهد. این انجمن پیش‌تر زیان ۸/۳ میلیارد دلاری را برای سال ۲۰۱۰ پیش‌بینی کرده بود و تنها ۱۲ ماه قبل پیش‌بینی کرده بود کاهش شدید هزینه توسط شرکت‌های حمل‌ونقل آمریکایی زیان صنعت هواپیمایی را در سال ۲۰۰۹ به ۵/۲ میلیارد دلار محدود می‌کند.

کارشناس اقتصادی انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی، برایان پیرس می‌گوید «شرایط سال ۲۰۰۹ به سرعت بدتر از پیش‌بینی‌ها شد.»

حمل‌ونقل مسافر نسبت به سال ۲۰۰۸، ۱/۴ درصد کاهش یافت درحالی که حمل‌ونقل بار با کاهش ۱۳ درصدی مواجه شد. شرکت‌های هواپیمایی آمریکایی در سال ۲۰۰۹، ۹/۲ میلیارد دلار زیان دادند. شرکت‌های هواپیمایی اروپایی و شرکت‌های آسیا- اقیانوسیه حدود ۵/۳ میلیارد دلار ضرر دادند و شرکت‌های خاورمیانه عملکرد بهتری داشتند و با زیان ۲/۱ میلیارد دلاری روبه‌رو شدند.

آمریکای لاتین تنها منطقه‌ای است که در سال ۲۰۰۹ شرایط خوبی داشت و پیش‌بینی می‌شود در سال آینده تنها منطقه سودده باشد.

انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی پیش‌بینی می‌کند در سال ۲۰۱۰ حمل‌ونقل مسافر تا ۵/۴ درصد افزایش یابد و حدود ۳/۲ میلیارد نفر سفر کنند. حمل‌ونقل بار نیز تا ۷ درصد رشد خواهد کرد اما به طور چشمگیری پایین‌تر از رکورد ۸/۴۱ میلیون تن در سال ۲۰۰۷ باقی خواهد ماند. بیسیگنانی می‌گوید «سال ۲۰۱۰ از نظر حمل و نقل مسافر و قیمت نفت در حدود بشکه‌ای ۷۵ دلار شبیه سال ۲۰۰۷ خواهد بود. اما درآمدها در سال آینده نسبت به سال ۲۰۰۷ حدود ۳۰ میلیارد دلار کمتر خواهد بود و تغییراتی باید صورت گیرد.»