دیدار دیپلمات شماره 3 آمریکا با بشار اسد

ویلیام برنز و بشار اسد رییس جمهوری سوریه - عکس: خبرگزاری سانا

گروه بین‌الملل - احسان ابطحی: ‌ویلیام برنز، دیپلمات بلند‌‌پایه وزارت‌‌خارجه ایالات‌متحده دیروز در دمشق با بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه دیدار و گفت‌و‌گو‌ کرد. این دیدار یک روز پس از آن انجام شد که واشنگتن اولین سفیر خود در سوریه را پس از پنج سال معرفی کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از خبرگزاری سانا، ویلیام برنز، معاون وزارت‌خارجه ایالات‌متحده در امور سیاسی و دیپلمات شماره سه این وزارت‌خانه در حالی با بشار اسد دیدار کرد که بسیاری در داخل آمریکا به دلیل آنچه مذاکره و همکاری واشنگتن با یکی از دشمنان رژیم صهیونیستی خواندند، با این سفر مخالفت کردند.

اما کاخ سفید اعلام کرده است که این دیدار با هدف تقویت گفت‌و‌گو در همه چشم‌انداز‌های سیاسی با سوریه انجام می‌شود. روابط دمشق و واشنگتن به دلیل سه دهه روابط نزدیک ایران و سوریه و به دلیل آنچه ایالات‌متحده آن را دخالت دمشق در عراق می‌خواند، همواره دچار تنش بوده‌است.

این در شرایطی است که رابرت فورد، یکی از دیپلمات‌های ایالات‌متحده به عنوان اولین سفیر این کشور در سوریه پس از پنج سال از سوی کاخ سفید معرفی شد. واشنگتن پس از ترور رفیق حریری، نخست‌وزیر پیشین لبنان در فوریه سال ۲۰۰۵ میلادی سفیر خود را از سوریه فراخواند. آمریکا و کشور‌های غربی ادعا می‌کردند که سوریه مسوول ترور رفیق حریری است، موضوعی که دمشق آن را بار‌ها تکذیب کرده‌است.

رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید روز سه‌شنبه اعلام کرد: «‌فورد دیپلمات بسیار با سابقه‌ای است که سال‌ها در خاورمیانه تجربه دارد.» سخنگوی کاخ سفید ادامه داد: «‌انتصاب او بیانگر تعهد باراک‌اوباما، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده برای ارتقای منافع آمریکا از طریق بهبود ارتباطات با دولت سوریه و مردم این کشور است.»

گیبس اضافه کرد: «‌اگر فورد توسط سنا تایید شود، او با دولت سوریه در مورد اینکه چگونه می‌توان روابط با این کشور را ارتقا داد، همکاری خواهد کرد و در عین حال نگرانی‌های جاری را هم مورد بررسی قرار خواهد داد.»

اما این انتخاب فورد توسط دولت ایالات‌متحده برای انجام ماموریت در دمشق منجر به انتقاداتی از سوی جمهوری‌خواهان شده‌است که نسبت به تاثیر سیاست اوباما درباره همکاری با کشورهایی که به عنوان دشمن آمریکا شناخته می‌شوند، ابراز نگرانی می‌کنند.

خانم ایلینا راس‌-‌لتینن، یکی از جمهوری‌خواهان بلند‌پایه و عضو کمیته سیاست‌خارجی مجلس نمایندگان ایالات‌متحده از اقدام دولت این کشور در معرفی سفیر در سوریه به شدت انتقاد کرد و آن را «‌مشارکتی بی‌پروا» که پاداشی برای دشمن ایالات‌متحده به شمار می‌رود توصیف کرد.

او در بیانیه‌ای که در همین ارتباط منتشر کرد، آورده‌ است: «‌با معرفی سفیر در سوریه، سیاست‌خارجی ما دچار این مخاطره می‌شود که پیامی ارسال کند که به جای آنکه متحد وفا‌دار و همکار ایالات‌متحده باشید، بهتر است دشمن لجوج این کشور باشید.»

این نماینده مجلس نمایندگان ایالات‌متحده در بخش دیگری از بیانیه‌اش ادعا کرده است که علی‌رغم این اقدام دولت آمریکا، سوریه همچنان به حمایت از گروه حزب‌الله و حماس ادامه می‌دهد، حاکمیت ملی لبنان را تحت‌الشعاع قرار داده‌است و برنامه ساخت تسلیحات غیر‌متعارف و افزایش توانایی‌های موشکی خود را تعقیب می‌کند.

اما باراک اوباما که در سال اول ریاست‌جمهوری‌اش موفق نشد با ایران رابطه برقرار کند و میان رژیم اسراییل و فلسطینیان میانجی‌گری کند، به دنبال رابطه با سوریه است تا شاید بتواند راهی جدید برای خروج از بن‌بست‌های دیپلماتیک خود بیابد.