نتایج انتخابات اوکراین به حالت تعلیق در‌آمد

تیموشنکو، نامزد شکست‌خورده انتخابات، از هوادارانش خواست دست به تظاهرات خیابانی نزنند گروه بین‌الملل‌- نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری اوکراین به دنبال درخواست یولیا تیموشنکو، نامزد شکست خورده در انتخابات این کشور به حالت تعلیق در آمد. بر‌اساس نتایج نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری اوکراین، ویکتور یاناکوویچ، نامزد مورد حمایت روسیه، در انتخابات به پیروزی رسید.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد‌پرس، دادگاه اجرایی اوکراین دیروز اعلام کرد که درخواست یولیا تیموشنکو، نخست‌وزیر اوکراین را تا تاریخ ۲۵ فوریه، پنجشنبه هفته آینده، مورد بررسی قرار خواهد داد و نظر خود را در این مورد اعلام خواهد کرد. ۲۵ فوریه تاریخی است که قانونگذاران پارلمان اوکراین قصد داشتند مراسم آغاز به کار یاناکوویچ را برگزار کنند.

یولیا تیموشنکو، نخست‌وزیر اوکراین و نامزد شکست‌خورده انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور تاکنون از پذیرش شکست در انتخابات خودداری کرده است و ادعا می‌کند که در این انتخابات تقلب انجام شده‌است.

دادگاه اوکراین همچنین اعلام کرد که تا زمان صدور رای نهایی اعلامیه پیروزی ویکتور یاناکوویچ در انتخابات را که از سوی کمیسیون مرکزی انتخابات اعلام شده‌است به حالت تعلیق در‌خواهد آورد. براساس اعلام کمیسیون مرکزی انتخابات، یاناکوویچ با اختلاف ۵/۳ درصدی آرا بر تیموشنکو پیروز شده‌است. روز سه‌شنبه، تیموشنکو آنچه را که شواهدی مبنی بر بروز تخلف در انتخابات نامید، به دادگاه ارائه داد و خواستار بازشماری کامل آرا شد.

با این حال او از هوادارانش خواست تا در خیابان‌ها دست به تظاهرات نزنند. اقدامی که در سال ۲۰۰۴ میلادی انجام دادند و در نهایت منجر به پیروزی ویکتور یوشچنکو، رییس‌جمهوری فعلی اوکراین شد. این وقایع به انقلاب نارنجی شهرت یافت. به دنبال تظاهرات گسترده مردم در همان سال، دادگاه پیروزی ویکتور یاناکوویچ‌-‌پیروز انتخابات اخیر‌- را ملغی اعلام و دستور برگزاری دوباره انتخابات را صادر کرد. ویکتور یوشچنکو که در آن زمان به پیروزی در انتخابات دست یافت، متحد بزرگ یولیا تیموشنکو، نامزد شکست خورده کنونی بود. این دو که به رهبران انقلاب نارنجی شهرت یافتند، پس از به قدرت رسیدن به شدت با یکدیگر اختلاف پیدا کردند به نحوی که ویکتور یوشچنکو، رییس‌جمهوری کنونی که در دور اول رقابت‌ها شکست خورد، حاضر نشد از یولیا تیموشنکو در انتخابات دور دوم حمایت کند و از مردم خواست تا به گزینه «علیه همه» که در برگه‌های رای وجود داشت، رای بدهند. این گزینه ۴/۴ درصد آرا را به خود اختصاص داد که این میزان از برتری ۵/۳ درصدی یاناکویچ بر تیموشنکو بیشتر است. به عبارت دیگر شاید اگر یوشچنکو از هوادارانش می‌خواست که به تیموشنکو ‌-‌متحد سابقش‌- رای بدهند، شاید امروز او، رییس‌جمهوری اوکراین بود. این در حالی است که رهبران انقلاب نارنجی موفق نشدند در طول سال‌هایی که قدرت را در اختیار داشتند مشکلات اقتصادی مردم را حل کنند و به دلیل اختلاف‌های شدید داخلی مردم اوکراین را به شدت از سیاست دلزده و سرخورده کردند. یوشچنکو که از سوی غرب حمایت می‌شود اعلام کرده بود که قصد دارد به اتحادیه اروپایی و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی‌-‌ناتو‌- بپیوندد که به دلیل مخالفت‌های شدید روسیه موفق به انجام این کار نشد.