دالایی لاما برای دیدار با اوباما راهی آمریکا شد

ایسنا- دالایی لاما دیروز(چهارشنبه) وارد آمریکا شد تا با باراک اوباما دیدار نماید. برای دالایی لاما، رهبر روحانی تبت ملاقات با باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا این دیدار باعث به رسمیت شناختن دالایی لاما و تداوم توجهات بین‌المللی به رفتار چین با مردم تبت می‌شود. دولت اوباما تاکید کرده است رییس‌جمهوری از دالایی لاما به عنوان یک رهبر روحانی استقبال می‌کند، نه یک رهبر سیاسی.

دولت آمریکا همچنین اظهار داشته است که ملاقات دالایی لاما و باراک اوباما در اتاق کار رییس‌جمهوری یعنی اتاق بیضی شکل برگزار نخواهد شد، بلکه دو طرف در اتاق نقشه‌های کاخ سفید با یکدیگر دیدار می‌کنند.

تنزین تاکلها، سخنگوی دالایی لاما پیش از خروج از هند به همراه این رهبر روحانی اظهار داشت: مهمترین مساله این است که این ملاقات برگزار می‌شود.

وی به خبرگزاری فرانسه خاطرنشان ساخت: نگرانی اصلی دولت چین مطرح شدن مساله تبت است. مهم نیست که چین چه می‌گوید، چین فقط نگران اذهان بین‌المللی است. این سخنگو افزود: ‌ملاقات رییس‌جمهوری با دالایی لاما نشان دهنده نگرانی مجامع بین‌المللی است و پیامی قوی به دولت چین است مبنی بر اینکه آنها نیاز دارند تلاش نمایند تا به یک راه حل دست یابند.

باراک اوباما سال گذشته از ملاقات با دالایی لاما خودداری کرد تا از این طریق روابط خوبی را با چین آغاز نماید. اما در سال جاری میلادی وی اظهار داشته است قصد دارد با دالایی لاما دیدار نماید.