گروه بین‌الملل- دولت اوباما اولین سالگرد تصویب قانون محرک اقتصادی را در شرایطی گرامی می‌دارد که تلاش می‌کند نشان دهد این راهکار باعث رشد اقتصادی شده و نرخ بیکاری فزاینده را کاهش داده است. در اولین گزارش سالانه مربوط به این قانون، جو بایدن، معاون رییس‌جمهوری آمریکا نوشته است که این هزینه دولت «یک سقوط آزاد اقتصادی را متوقف کرد.» مقامات دولت اوباما در هفته جاری به بیش از ۳۵ شهر سفر می‌کنند تا میزان موفقیت این راهکار دولت را مورد بررسی قرار دهند.

روز سه‌شنبه بایدن در اجتماع دانشگاه ساگیناو میشیگان، یعنی همان دانشگاهی که بودجه محرک اقتصادی را برای آموزش کارکنان دریافت کرد، سخنرانی کرد. او در دفاع از برنامه محرک مالی در این سخنرانی گفت: «قابل درک است که چرا مردم هنوز سرخورده‌اند. اما این اقدام به موفقیت رسیده است.»

سال گذشته در چنین روزی باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات متحده لایحه برنامه محرک مالی را به امضا رساند. این در شرایطی بود که تنها کمتر از یک ماه از آغاز دوره ریاست‌جمهوری او در بیستم ژانویه گذشته بود. دولت آمریکا اعلام کرده است که برنامه محرک اقتصادی توانسته است حدود ۲ میلیون شغل را ایجاد کند یا از خطر نابودی نجات دهد. دفتر بودجه کنگره آمریکا برآورد کرده است که مجموع هزینه قانون محرک اقتصادی به بیش از برآورد قبلی ۷۸۷ میلیارد دلار بالغ شود و به ۸۶۲ میلیارد دلار برسد.