شکست سنگین حزب سارکوزی در انتخابات فرانسه

عکس:‌AP

احسان ابطحی- به نظر می‌رسد حزب «‌جنبش اتحاد ملی» موسوم به UMP که نیکلا سارکوزی، رییس‌جمهوری فرانسه در آن عضویت دارد، متحمل شکستی سنگین در انتخابات محلی فرانسه شده باشد. به گزارش بی.‌بی.‌سی نتایج نخستین انتخابات محلی در فرانسه نشان می‌دهد که حزب سوسیالیست این کشور که اصلی‌ترین حزب مخالف دولت به شمار می‌رود، برتری چشمگیری در جلب آرا داشته است.

نتایج این انتخابات می‌تواند شکستی بسیار سنگین برای نیکلا سارکوزی به شمار رود. این انتخابات آخرین انتخابات سراسری در فرانسه پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی در سال ۲۰۱۲ میلادی است.

این در شرایطی است که به نظر می‌رسد حزب راستگرای افراطی فرانسه موسوم به «جبهه ملی» بهتر از حد انتظار عمل کرده باشد. بر اساس نخستین نتایج انتخابات، این حزب موفق شد‌ه است ۱۲ درصد آرا را به دست آورد. انتخابات روز یکشنبه فرانسه در شرایطی برگزار شد که محبوبیت سارکوزی به کمترین میزان خود پس از به قدرت رسیدنش در سال ۲۰۰۷ میلادی رسیده‌است. نرخ بیکاری در این کشور هم به ۱۰ درصد افزایش یافته است.

با این همه رییس‌جمهوری فرانسه تلاش کرد تا از اهمیت انتخابات اخیر بکاهد. او تاکید کرد که این موضوع موضوعی محلی است. اما بسیاری از رای‌دهندگان با این عقیده سارکوزی موافق نیستند و از انتخابات روز یکشنبه به عنوان ابزاری برای نشان‌دادن نارضایتی خود از عملکرد رییس‌جمهوری و دولت او استفاده کردند.

بسیاری از سیاست‌های اصلاحی نامحبوب سارکوزی در کنار بحران جهانی اقتصاد هزینه‌های سنگینی را به حزب حاکم UMP وارد کرده‌است.

از سوی دیگر مشارکت مردم در انتخابات روز یکشنبه بسیار اندک بود و تنها حدود ۵۲ درصد واجدین شرایط در انتخابات شرکت کردند. حدود ۴۴ میلیون نفر واجد شرایط شرکت در انتخابات بودند. سارکوزی تا پایان روز یکشنبه از اظهار‌نظر درباره نتایج انتخابات خودداری کرد اما فرانسوا فیون، نخست‌وزیر فرانسه تاکید کرد که انتخابات هنوز تمام نشده‌است.

نتایج تقریبا نهایی انتخابات محلی فرانسه حکایت از این دارد که سوسیالیست‌ها بیشترین آرا را به دست آوردند و به همراه دیگر حزب چپ‌گرا یعنی حزب سبز‌ها بیش از نیمی از آرا را در اختیار دارند. خانم مارتین آئوبری، رهبر سوسیالیست‌ها هم درباره انتخابات روز یکشنبه گفت که این انتخابات شکستی سنگین برای دولت رییس‌جمهور سارکوزی به شمار می‌رود.

آئوبری اضافه کرد: «‌مردم فرانسه به وسیله این انتخابات پیامی شفاف و محکم ارسال کردند که نشان می‌دهد علاقه‌ای به فرانسه تکه‌پاره، مشوش و تضعیف شده ندارند.»

این اظهارات در شرایطی عنوان شد که حزب سوسیالیست به شدت در سطح ملی متفرق اما در سطح محلی و منطقه‌ای قوی و یکپارچه است. این حزب پیش از برگزاری انتخابات اخیر کنترل ۲۰ منطقه از ۲۲ منطقه فرانسه را در اختیار داشت و به نظر می‌رسد در انتخابات مرحله دوم که قرار است روز یکشنبه آینده‌-‌اول فروردین‌- برگزار شود، قدرت خود را افزایش دهد.

ژان ماری لوپن، رهبر حزب راستگرای به شدت افراطی جبهه ملی هم پس از رای‌گیری در تلویزیون ملی فرانسه ظاهر شد و پوستری را در دست گرفت که دادگاه پخش آن را ممنوع کرده و روی آن نوشته شده بود: «‌نه به اسلامگرایی.»

این سیاستمدار افراطی ۸۱ ساله فرانسوی، از رای‌دهندگان خواست تا در انتخابات روز یکشنبه آینده باردیگر از حزبش حمایت کنند. او در این‌باره گفت که حزب متبوعش حزبی مبارزه‌جو است که توانایی بازسازی کشور را دارد، کشوری که به گفته لوپن در وضعیتی وحشتناک به سر می‌برد.