گروه بین‌الملل- دیروز جمعه اکثر بورس‌های جهان دچار کاهش شدند، زیرا اقدامات صرفه‌جویانه مالی در اروپا و نرخ بالای بیکاری در آمریکا اعتماد به بهبود اقتصاد جهانی را تضعیف کرد. سرمایه‌گذاران در ابتدا از اعلام اختصاص بسته نجات یک تریلیون دلاری توسط اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول برای جلوگیری از گسترش بحران بدهی یونان به دیگر کشورها خوشحال شدند، اما اکنون تصور می‌کنند کاهش هزینه‌ها در اسپانیا، پرتغال و یونان به شدت رشد اقتصادی اروپا را کند خواهد کرد. دراین میان گزارش وزارت کار آمریکا نشان داد تقاضاهای جدید برای دریافت مزایای بیکاری آنقدر سریع کاهش نداشته است که نشان‌دهنده رشدی پایدار در بازار کار باشد. بیکاری بالا مانع اصلی بهبود اقتصادی آمریکا به‌شمار می‌رود.در آغاز معاملات در اروپا، شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۲/۱ درصد، شاخص داکس آلمان ۷/۰ درصد و شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه ۲ درصد سقوط کرد. در آسیا، شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن ۰۴/۱۵۸ واحد یا ۵/۱ درصد افت کرد و به ۵۱/۱۰۴۶۲ واحد رسید. شاخص هنگ سنگ هنگ کنگ با ۴/۱ درصد کاهش به ۴۳/۲۰۱۴۵ واحد رسید. شاخص شانگهای چین ۵/۰ درصد سقوط کرد و به ۶۳/۲۶۹۶ واحد رسید.

این درحالی است که درپی پیش‌بینی ناامیدکننده فروشگاه چاینا کولز و کاهش شدید ارزش سهام بخش مالی، اواخر روز پنج‌شنبه شاخص‌ها در وال‌استریت نیز سقوط کردند.

گرچه شاخص میانگین صنعتی داوجونز روز چهارشنبه ۱۴۹ واحد جهش کرده بود روز پنج‌شنبه را با کاهشی حدود ۱۱۴ واحدی به پایان رساند. شاخص داوجونز طی هشت روز معاملاتی شش روز دچار کاهش شده است.

در اکثر ساعات روز پنج‌شنبه شاخص‌ها رشدی اندک داشتند، اما با کاهش ارزش یورو در ساعات پایانی معاملات سقوط کردند. افت شاخص‌ها نشان داد که معامله‌گران پس از هفته‌ها نوسان در بازارسهام همچنان درمورد روند وال‌استریت نگران هستند. اخبار ناامید کننده اقتصادی و شرکتی به اعتماد سرمایه‌گذاران لطمه وارد کرد. پس از آن که پیش‌بینی شرکت کولز کمتر از حد انتظار تحلیلگران بود ارزش سهام این شرکت ۸/۵ درصد سقوط کرد و موجب کاهش دیگر شاخص‌های مربوط به مصرف‌کنندگان شد. گزارش‌ها مبنی بر این که دادستان کل نیویورک درمورد هشت بانک تحقیق می‌کند تا مشخص شود که آیا آژانس‌های رتبه‌بندی را درمورد اوراق قرضه وام مسکن گمراه کرده‌اند یا خیر، موجب کاهش ارزش سهام بانک‌ها شد.پیش‌بینی محتاطانه شرکت سیسکو سیستمز نیز به ارزش سهام بخش تکنولوژی لطمه زد. ارزش سهام این شرکت ۵/۴ درصد سقوط کرد. شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۹۶/۱۱۳ واحد یا ۱/۱ درصد سقوط کرد و به ۹۵/۱۰۷۸۲ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۲۳/۱۴ واحد یا ۲/۱ درصد کاهش یافت و به ۴۴/۱۱۵۷ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت نیز ۶۶/۳۰ واحد یا ۳/۱ درصد افت کرد و به ۳۶/۲۳۹۴ واحد رسید.