وقوع سه زلزله قدرتمند و هشدار سونامی

عکس: AP

گروه بین‌الملل- بر اساس اعلام مقامات اندونزی زلزله‌هایی پیاپی که شدت زیادی داشت و دیروز این کشور را لرزاند، دست کم سه کشته برجای گذاشت. آژانس لرزه‌نگاری اندونزی دیروز اعلام کرد که بزرگ‌ترین زمین‌لرزه از این مجموعه لرزه‌ها در ساحل پاپوآ واقع در شرق اندونزی روی داد که قدرت آن ۱/۷ درجه در مقیاس ریشتر بوده است.

گزارش‌ها از ویرانی خانه‌ها در برخی از مناطق حکایت دارد. پاپوآ یکی از دورافتاده‌ترین و توسعه‌نیافته‌ترین استان‌های اندونزی است. پس از وقوع این زلزله شدید هشدار سونامی صادر شد.

اولین زلزله از این مجموعه زلزله‌ها که دیروز در اندونزی به وقوع پیوست، ۴/۶ ریشتر شدت داشت و محل وقوع آن ساحل جزیره یاپن در استان پاپوآ بود که جمعیتی ۷۰،۰۰۰ نفری را در خود جای داده است. بر اساس اعلام مرکز زمین‌شناسی آمریکا، تنها ده دقیقه بعد بزرگ ترین زلزله در عمق ۲۹ کیلومتری از بستر اقیانوس و در فاصله دوری از ساحل شمالی استان پاپوآ به وقوع پیوست. زلزله دیگری نیز که از قدرت کمتری برخوردار بود، در نزدیکی جزایر سولومون روی داد. متعاقب این سه زلزله دست‌کم دو پس‌لرزه شدید نیز به وقوع پیوست.

پلیس پاپوآ این استان را آسیب‌دیده‌ترین منطقه اعلام کرده است. بنا به اعلام رییس‌پلیس جزیره یاپن دست‌کم ۲۰ خانه درهم‌شکسته و یک کلیسا ویران شده است. وی افزود: تکان‌های شدید مردم را مجبور کرد خانه‌های خود را ترک کنند و به مناطق مرتفع‌تر پناه ببرند و برخی نیز برای نجات خود به یک زمین فوتبال گریختند.

این اواخر اندونزی شاهد زلزله‌های بسیاری بوده است. در ماه سپتامبر سال ۲۰۰۹ بود که ۱،۰۰۰ نفر در سوماترا جان باختند. این کشور در کمربند زلزله‌ای اقیانوسیه قرار گرفته که یکی از فعال‌ترین مناطق زلزله و آتشفشان جهان است.

در دسامبر سال ۲۰۰۴ نیز یک زلزله ۱/۹ ریشتری در ساحل آکه موجب وقوع یک سونامی در اقیانوس هند شد که ۲۵۰،۰۰۰ نفر را در ۱۳ کشور جهان از جمله اندونزی، سریلانکا، هندوستان و تایلند به کام مرگ فرستاد.