گروه بین‌الملل- برای سرمایه‌گذارانی که از کاهش شدید وال‌استریت در بهار امسال لطمه دیده‌اند، مساله‌ای امیدوارکننده‌ وجود دارد: شاخص میانگین صنعتی داوجونز بهترین عملکرد دوهفته‌ای خود را از ماه نوامبر تاکنون ثبت کرد. افزایش ۱۶ واحدی شاخص داوجونز در روز جمعه نسبتا اندک بود؛ اما این شاخص رشد ۲/۵ درصدی را طی دو هفته گذشته ثبت کرد و تقریبا به سطح افزایشی در سال جاری بازگشت. شاخص‌ها اوایل سال جاری برای یک دوره طولانی؛ یعنی هشت هفته افزایش داشتند که اواخر ماه آوریل به پایان رسید. سپس کاهش شدید شاخص‌ها در ماه مه و اوایل ماه ژوئن موجب شد شاخص داوجونز به اندازه ۴/۱۲ درصد نسبت به بالاترین سطح خود در سال ۲۰۱۰ سقوط کند؛ کاهشی که تحلیل‌گران بازارسهام آن را «تصحیح» می‌نامند.

درحال حاضر بحث اصلی این است که آیا این دوره «تصحیح» به پایان رسیده است یا خیر؟ به طور کلی تصحیح کاهش ۲۰-۱۰ درصدی نسبت به جدیدترین نقطه اوج است. شاخص داوجونز نسبت به پایین‌ترین سطح خود طی سال جاری ۵/۶ درصد رشد داشته است؛ اما هنوز نسبت به بالاترین سطح امسال خود ۷/۶ درصد کاهش دارد.

روز جمعه پس از آنکه قیمت طلا رکورد جدیدی را ثبت کرد، ارزش سهام با پیشتازی ارزش سهام شرکت‌های معدنی افزایش یافت. ارزش سهام شرکت باریک گلد ۵/۳ درصد جهش کرد و ارزش سهام شرکت نیومونت ۶/۲ درصد رشد کرد. اخبار شرکت‌ها نیز معامله‌گران را به خرید سهام ترغیب کرد. دو شرکت داروسازی سی‌وی‌اس و وال‌گرین اختلافات خود را حل وفصل کردند. این امر موجب شد ارزش سهام شرکت سی‌وی‌اس ۹/۱ درصد و ارزش سهام شرکت وال‌گرین ۸/۲ درصد رشد کند. شرکت کاترپیلار نیز گزارش داد فروش این شرکت به شدت افزایش داشته است و ارزش سهام این شرکت ۴/۱ درصد جهش کرد.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۴۷/۱۶ واحد یا ۲/۰ درصد افزایش یافت و به ۶۴/۱۰۴۵۰ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۴۷/۱ واحد یا ۱/۰ درصد رشد کرد و به ۵۱/۱۱۱۷ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۶۴/۲ واحد یا ۱/۰ درصد جهش کرد و به ۸۰/۲۳۰۹ واحد رسید. شاخص راسل ۲۰۰۰ که مربوط به شرکت‌های کوچک‌تر است با ۰۷/۱ واحد یا ۲/۰ درصد افزایش در رقم ۹۲/۶۶۶ واحد ثابت شد.

هر سه شاخص عمده وال‌استریت افزایش خوبی را طی هفته ثبت کردند. شاخص داوجونز ۳/۲ درصد، شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۴/۲ درصد و شاخص نسدک کامپوزیت ۳ درصد رشد کرد. شاخص داوجونز دومین افزایش متوالی هفتگی بیش از ۲ درصدی را ثبت کرد. آخرین افزایش دو هفته‌ای بیش از ۲ درصدی این شاخص نوامبر سال ۲۰۰۹ ثبت شده بود.