انتظار برای اعلام سیاست‌های جدید اقتصادی در آمریکا

بن برنانکه، رییس فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) - عکس: AFP رییس فدرال رزرو اعلام کرد

تسهیل بیشتر در سیاست‌های پولی آمریکا

رفیعه هراتی

روز جمعه بن برنانکه رییس فدرال رزرو آمریکا صریح‌ترین پیام خود تاکنون را ارائه کرد. او گفت که بانک مرکزی آماده تسهیل بیشتر سیاست پولی است. اما اعلام نکرد این تسهیل که شامل عرضه بیشتر پول و خرید اوراق قرضه است، تا چه اندازه خواهد بود.

به گزارش رویترز برنانکه هشدار داد دوره طولانی نرخ بالای بیکاری بهبود اقتصادی آمریکا را دچار مشکل خواهد کرد و سطح پایین تورم خطر کاهش قیمت‌ها را به وجود خواهد آورد.

برنانکه در کنفرانسی که به میزبانی بانک فدرال رزرو بستون برگزار شد، اظهار کرد: «درصورتی که همه چیز در شرایط فعلی باقی بماند باید اقدامات بیشتری انجام دهیم.»

با توجه به این که نرخ بهره درحال حاضر نزدیک به صفر قرار دارد، بسیاری از اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند فدرال رزرو در نشست سیاست‌گذاری خود در دوم و سوم نوامبر تصمیم خواهد گرفت به منظور کاهش بیشتر هزینه وام‌گیری، دور جدیدی از خرید اوراق قرضه را آغاز کند.

برنانکه گفت بانک مرکزی آمریکا تلاش‌های خود را برای تقویت اقتصاد و افزایش تورم افزایش خواهد داد و نرخ بهره را برای مدتی طولانی‌تر از آنچه تصور می‌شود پایین نگه خواهد داشت. فدرال رزرو به منظور حمایت از اقتصاد در دسامبر سال ۲۰۰۸ به طور ناگهانی نرخ بهره را به نزدیک صفر رساند و سپس ۷/۱ تریلیون دلار اوراق قرضه دولتی و اوراق قرضه مربوط به وام مسکن را خریداری کرد. مقامات اعلام کرده‌اند خرید بیشتر دارایی‌ها یا چاپ پول برای خرید اوراق قرضه روشی است که برای ایجاد بهبود اقتصادی قوی‌تر به کار گرفته خواهد شد.

سخنان برنانکه نشان داد سیاست‌گذاران فدرال رزرو این مساله را بررسی می‌کنند که تا چه میزان باید در اقتصاد مداخله کنند.

بوریس اسکلوسبرگ از مرکز جی‌تی‌اف فورکس در نیویورک می‌گوید «تنها پرسش باقی مانده این است که اندازه و وسعت چاپ پول برای خرید اوراق قرضه چقدر باشد.»

برنانکه گفت، گرچه بانک مرکزی ابزارهای تسهیل بیشتر سیاست‌های پولی را در اختیار دارد، اما باید محتاطانه اقدام کند. او گفت «سیاست‌های غیرمعمول هزینه‌ها و محدودیت‌هایی دارند و باید بررسی شود که با چه شدتی به کار روند.» سیاست تسهیل پولی فدرال رزرو خشم اقتصادهای نوظهور را درپی داشته است زیرا سرمایه‌گذاران برای کسب سود بیشتر به این اقتصادها هجوم می‌آورند.

بسیاری از کشورها که نگران کاهش صادرات و احتمال به وجود آمدن حباب دارایی‌ها هستند برای مهار افزایش نرخ ارز خود گام‌هایی برداشته‌اند و این امر نگرانی‌هایی را درمورد رقابت برای کاهش نرخ ارز به وجود آورده است.

با وجود آن که رکود اقتصادی عمیق آمریکا در ژوئن سال ۲۰۰۹ به پایان رسید، نرخ بیکاری در حد ۶/۹ درصد باقی مانده است و برنانکه خاطرنشان کرد، نرخ تورم بدون درنظر گرفتن قیمت غذا و انرژی، در سال جاری با نرخ سالانه ۱/۱ درصد رشد کرده است. برنانکه تاکید کرد از نظر مقامات فدرال رزرو نرخ ۲ درصد یا کمی کمتر برای تورم مناسب است.

این درحالی است که دولت آمریکا روز جمعه اعلام کرد شاخص قیمت مصرف‌کننده در ۱۲ ماه منتهی به سپتامبر تنها ۸/۰ درصد رشد کرده است. این کمترین افزایش سالانه از سال ۱۹۶۱ تاکنون بود. شاخص قیمت مصرف‌کننده بهترین معیار برای سنجش تورم به شمار می‌رود.

در نشست سیاست‌گذاری فدرال رزرو که در تاریخ ۲۱ سپتامبر برگزار شد مقامات بانک مرکزی آمریکا درمورد احتمال تعیین یک هدف تورمی مشخص و دیگر راه‌ها برای افزایش انتظارات تورمی مذاکره کردند.

برنانکه خاطرنشان کرد که تغییر در سیاست برقراری ارتباط ابزاری قدرتمند برای کمک به تسهیل شرایط مالی است و گفت بیانیه‌ای که پس از نشست فدرال رزرو منتشر می‌شود بازارها را متقاعد می‌کند که نرخ بهره برای مدتی طولانی‌تر از آنچه اکنون تصور می‌شود پایین خواهد ماند.

بن برنانکه رییس فدرال رزرو آمریکا / عکس: رویترز