گروه بین‌الملل- گزارش‌های منتشر شده حاکی از آن است که رژیم صهیونیستی برنامه جدیدی برای ساخت ۲۳۸ خانه جدید برای یهودیان در بیت‌المقدس شرقی در دست اجرا دارد.

به گزارش بی.‌‌بی.‌‌سی، رژیم صهیونیستی قصد دارد ۱۵۸ خانه در پیسگت زیف و ۸۰ خانه دیگر در رموت احداث نماید. این برنامه را وزارت مسکن رژیم صهیونیستی منتشر کرده است. این در شرایطی است که مذاکرات صلح خاورمیانه که به تازگی دوباره از سر‌گرفته شده‌است، به دلیل موضوع ساخت‌وساز‌ها در معرض نابودی قرار دارد.

فلسطینیان پیش از این تهدید کرده بودند که اگر اسرائیل ساخت‌وساز‌ها در کرانه باختری رود اردن و نوار غزه را از سر بگیرد، از مذاکرات صلح خارج خواهند شد. در واکنش به اقدام اخیر اسرائیل برای ساخت ۲۳۸ منزل جدید در بیت‌المقدس شرقی، صائب عریقات، مذاکره‌کننده ارشد فلسطینیان به خبرگزاری فرانسه گفت که اقدام اسرائیل نشان می‌دهد که آنها قصد دارد هرگونه فرصتی برای احیای مذاکرات صلح بین دو طرف را از بین ببرند.برنامه وزارت مسکن اسرائیل برای ساخت‌وساز‌های جدید در پیسگت و رموت، روز پنجشنبه توسط بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به تصویب رسید. با این همه روز جمعه دفتر نخست‌وزیری اسرائیل اظهار نظری درباره برنامه جدید ساخت‌وساز شهرک‌ها نکرد. این در شرایطی است که فلسطینیان، پیسگت زیف و محله‌هایی نظیر آن را یک شهرک می‌دانند و رژیم صهیونیستی را متهم می‌کنند که از این شهرک‌ها برای افزایش حضور صهیونیست‌ها در منطقه عمدتا عرب‌نشین شهر بیت‌المقدس استفاده می‌کند. رژیم صهیونیستی اما مدعی است که این شهرک‌ها تنها در حومه بیت‌القدس قرار دارند.این در حالی است که جامعه جهانی بیت‌المقدس شرقی را یک سرزمین اشغالی می‌داند. بر اساس قوانین بین‌المللی، ساخت و ساز در سرزمین‌های اشغالی غیر‌قانونی است.

این برای اولین بار از ماه مارس گذشته است که رژیم صهیونیستی دستور ساخت‌وساز‌های جدید را به تصویب می‌رساند. در ماه مارس گذشته و همزمان با سفر جو بایدن، معاون رییس‌جمهوری ایالات‌متحده به سرزمین‌های اشغالی دستور ساخت ۱۶۰۰ خانه جدید در بیت‌المقدس شرقی صادر شد. موضوعی که خشم شدید کاخ سفید را بر‌انگیخت و به تنشی بی‌سابقه میان واشنگتن و تل‌آویو منجر شد.این در شرایطی است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به شدت از سوی ایالات‌متحده تحت فشار است تا مهلت ۱۰ ماه ممنوعیت ساخت‌و‌ساز‌ها در کرانه باختری رود اردن و بیت‌المقدس شرقی را با هدف از سرگیری مذاکرات صلح تمدید کند.

با وجود آنکه ممنوعیت ساخت و ساز‌ها تا ۲۶ سپتامبر ادامه داشت، اما بیت‌المقدس شرقی را شامل نمی‌شد. با این همه به نظر می‌رسید که شهرک‌سازی‌ها در این مناطق هم متوقف یا دست کم کند شده بود.

هفته گذشته بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پیشنهاد کرد که اگر فلسطینیان، اسرائیل را به عنوان دولتی یهودی به رسمیت بشناسند، آنگاه اسرائیل مهلت توقف شهرک‌سازی‌ها را تمدید خواهد کرد. اما مقامات فلسطینی با اعلام اینکه این پیشنهاد غیر‌منصفانه و غیر‌ضروری است، آن را رد کردند.رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۶۷ میلادی، کرانه باختری و بیت‌المقدس شرقی را اشغال کرده و ۵۰۰ هزار یهودی را در بیش از ۱۰۰ شهرک اسکان داده است. بر‌اساس قوانین بین‌المللی این اقدام، اقدامی غیر‌قانونی است اما مقامات رژیم صهیونیستی این موضوع را محل مناقشه می‌دانند.

فلسطینیان که از سوی اتحادیه عرب مورد حمایت قرار دارند، وعده‌ داده‌اند تا زمانی که همه ساخت‌و‌ساز‌ها در کرانه باختری رود اردن و بیت‌المقدس شرقی به طور کامل متوقف نشود، به مذاکرات باز نخواهند گشت، آنها اما به ایالات‌متحده یک ماه فرصت داده‌اند تا راهی برای گشودن این بن‌بست بیابد.