سونامی و آتشفشان در اندونزی

عکس‌ها: AFP و DAYLIFE گزارش

حدود ۳۰۰ کشته بر اثر سونامی و آتشفشان در اندونزی

گروه بین‌الملل‌- یکی از مقامات مسوول در حوادث غیر‌مترقبه در اندونزی اعلام کرد که مجموع کشته‌شدگان یک زلزله به قدرت ۷/۷ در مقیاس ریشتر و همچنین سونامی کشنده در این کشور به ۲۷۲ نفر افزایش یافته‌است. این در شرایطی است که سرانجام هلی‌کوپتر‌ها و اعضای تیم‌های امداد و نجات به جزایر دور افتاده رسیدند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد‌پرس، اید ادوارد، یکی از مقامات حوادث غیر‌مترقبه دیروز تخمین خود از تعداد قربانیان حادثه اخیر در اندونزی را افزایش داد و اعلام کرد که تعداد کشته‌شدگان به ۲۷۲ نفر افزایش یافته‌است.

او همچنین اعلام کرد که ۴۱۲ نفر هم بر اثر این سوانح گم شده‌اند.

این در شرایطی است که اولین تحقیقات هوایی نشان می‌دهند که حجم زیادی از مناطق ساحلی به زیر آب رفته‌اند و همچنین شمار زیادی از خانه‌ها ویران شده‌اند.

همزمان، سوسیلو بامبانگ یودهوینو، رییس‌جمهوری اندونزی دیدار رسمی خود از ویتنام را نیمه‌کاره گذاشت و برای بازدید از مناطق آسیب‌زده به کشورش بازگشت.

این در شرایطی است که دیروز هواپیما‌ها و هلی‌کوپتر‌هایی که نیروهای امداد و نجات و تدارکات را با خود به همراه داشتند برای اولین بار به مناطق سونامی‌زده رسیدند و در این مناطق فرود آمدند، مناطقی که بر اثر امواج سه‌متری ناشی از سونامی ویران شده‌اند.

همزمان مهمترین آتش‌فشان اندونزی در شرق این کشور، سحر‌گاه سه‌شنبه دوباره فعالیت خود را آغاز کرد و ابر‌های خاکستری سوزان از آن خارج شد، اتفاقی که دست‌کم به کشته‌شدن حدود ۲۵ نفر منجر شد.

هم آتشفشان و هم زلزله اخیر در منطقه موسوم به حلقه آرام آتش رخ داد که منطقه‌ای زلزله‌خیز است و از نیمکره‌غربی تا ژاپن و جنوب شرق آسیا امتداد پیدا می‌کند.

از جمله قربانیان این آتشفشان، زن سالخورده ای است که ساکنان محلی به او عنوان «نگهبان کوه مراپی» داده بودند.

او از سوی شاه سابق اندونزی ماموریت داشت تا مراقب روح‌های آتشفشان باشد و آنها را آرام نگه دارد. امدادگران به آسوشیتدپرس گفتند که او در حالی که برای آرام کردن روح‌ها ورد می‌خواند، کشته شد.

همزمان، باراک اوباما، رییس‌‌جمهوری ایالات‌متحده و همسرش میشل، و همچنین هیلاری کلینتون، وزیر خارجه این کشور، با ارسال پیام‌هایی برای مقامات اندونزی، از بروز این حوادث ابراز تاسف کردند و آمادگی کشور خود را برای کمک به آسیب دیدگان ابراز داشتند.

اوباما در زمان کودکی، چهار سال را همراه مادرش که به همسری یک مرد اندونزیایی در آمده بود، در این کشور گذراند و همواره از خاطرات خوش آن دوران سخن گفته است.

همزمان رییس‌جمهوری اندونزی که یک ژنرال چهار ستاره بازنشسته است هنگام ترک هانوی، پایتخت ویتنام به مقصد مناطق حادثه‌زده کشورش به خبرنگاران گفت: «‌من قصد دارم تا مطمئن شوم که پاسخ فوری به این حادثه به نحو قابل قبولی انجام شود.»

کوه مراپی از جمله آتشفشان‌های فعال در اندونزی است و طی ۲۰۰ سال اخیر، بارها فوران کرده و تلفاتی برجای گذاشته است.

این کوه در سال ۱۹۹۴ میلادی فوران کرد و ۶۰ تن را کشت و فوران آن در سال ۱۹۳۰ میلادی به نابودی ده‌ها روستا و قربانی شدن بیش از یک هزار تن منجر شد. کشور اندونزی، واقع در جنوب شرق آسیا از بیش از ۱۷ هزار جزیره کوچک و بزرگ تشکیل شده که حدود شش هزار جزیره آن مسکونی است.